Post Danmark var for billig

Post Danmark har misbrugt sin dominerende stilling på markedet for distribution af magasinpost. Det har Konkurrencerådet netop afgjort.
MediaWatch

I perioden 2007-2009 har Post Danmark haft en markedsandel på over 80 procent af markedet for distribution af magasinpost. Samtidig har Post Danmark tilbudt udvalgte storkunder individuelle rabatter, der virker ”loyalitetsskabende og markedsafskærmende” uden at kunne give en objektiv økonomisk begrundelse for rabatterne. Den adfærd er i strid med konkurrencereglerne. Det skriver Konkurrencerådet i en pressemeddelelse.

Det samme gælder dele af Post Danmarks generelle prislister på omdeling af magasinpost.

Rabatterne har gjort det svært for Post Danmarks konkurrenter at få fodfæste på markedet for magasinkunder, fordi de har været nødsaget til at give "ekstraordinært store rabatter" for at lokke magasinudgiverne til sig på grund af Post Danmarks lave priser, skriver Konkurrencerådet.

Det har nu givet Post Danmark påbud om at ophøre med at yde rabatter i strid med konkurrencereglerne samt ændre de generelle prislister for magasinpost. Påbudet skal være opfyldt senest 1. april 2011.

Det er fjerde gang, at Konkurrencerådet finder, at Post Danmark har misbrugt sin dominerende markedsposition. Post Danmarks rabatsystem på netop magasinpost blev senest behandlet i 2007.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også