"Hansi solgte bedre end forventet"

Der bliver gnavet af familieugebladenes oplag og læsertal, men de er stadig blandt de absolut mest læste. Det skyldes bl.a. forsider med følelser, en østrigsk crooner og slankestof.
Tine Brødegaard Hansen

Oplagsdrop på 9,7 og på 7,3 pct. lyder som noget dagbladene kan præstere. Men nu kan familieugebladene også være med ifølge halvårstallene fra Dansk Oplagskontrol. Her er tilbagegangen øget for Allers 'Ude og Hjemme' og Egmonts 'Hjemmet' sammenlignet med faldet fra 2008 til 2009, der kun var på 2,5 og 4,2 pct.

'Familie Journal' holder skansen med en tilbagegang på bare 1,4 pct., hvilket formentlig stadig er en effekt af en omfattende markedsføringskampagne tidligere på året.

Ikke desto mindre er de hyggelige titler i top fem over landets mest læste ugeblade med mellem 439.000 og 534.000 læsere, selv om Ude og Hjemme samt Hjemmet står for det største læsertab i de seneste tal.

MediaWatch har spurgt chefredaktørerne på Familie Journal, Ude og hjemme og Hjemmet om fremtiden, forsider og gratisgaver:

Hvordan går det med Familie Journal

(oplag: 182.520, læsertal: 534.000)

som forretning?

"Familieugeblade er gode forretninger, men med mindre vi hele tiden udvikler og tilpasser dem til de faldende oplag, bliver de ikke ved at være det," siger chefredaktør Anette Kokholm.

Er du tilfreds med effekten af markedsføringskampagnen tidligere på året, når det gælder oplagseffekten?

"Ja, jeg er meget tilfreds. Det er steget med 600 eksemplarer fra 2. halvår 2009 til 1. halvår 2010 (men er faldet 1,4 pct. i forhold 1. halvår 2009, red.)."

Er det lykkes jer at få en yngre læsersammensætning?

"Den har ikke rykket sig meget, det kommer an på det lange seje træk, men færre læsere er stået af i forhold til sidste år."

Hvad skal sælge Familie Journal i fremtiden?

"Vi har lige haft den store tur (med relancering af bladet, red.), så det har vi ikke flere planer om lige nu. Vi har hele tiden  fokus på at udvikle os, men vores læsere bryder sig ikke konstante ændringer, for ændringernes skyld."

Hvilke forsider sælger bedst hos jer?

"Vores forside er sammensat af mange historier, for vores læsere vil have meget for pengene. Det er altid historier, der taler til følelserne og som også handler om mad og have."

Hvilke gratisgaver med bladet hører til jeres bedst sælgende?

"Vi satser meget på slankestof i bladet, og en af vores største oplagssucceser er 'Journal Slank' (slanketillæg, red.)."

Hvad gør I ellers for at sælge Familie Journal?

"Vi har en shop, og vi er på Facebook, men vi er ikke first movers - det trykte blad har det største fokus."

"Det må godt gøre ondt" 
Kaj Elgaard, chefredaktør Ude og Hjemme (oplag: 142.862, læsertal: 485.000:

Hvordan går det med forretningen Ude og Hjemme?

"Ude og Hjemme er stadig en rigtig god forretning, og det vil den være i mange år fremover. Vi har til stadighed fokus på vore omkostninger, og det vil hjælpe os i de kommende år. Vi er også begyndt at få positive bidrag fra vores digitale forretning, så forretningssiden fejler ikke noget."

Hvad skal sælge Ude og Hjemme i fremtiden?

"Alle vore undersøgelser siger, at Ude og Hjemmes læsere er glade for bladet som det er. Derfor har vi valgt at udvikle os løbende - stille og roligt. Vores udfordring er næppe de faste læsere/købere af bladet, men i højere grad de sporadiske/lavfrekvente, som vi godt kan hive ind med en marketing-aktivitet, men har vanskeligere ved at fastholde."

Hvilke forsider sælger bedst?

"Ude og Hjemme handler om følelser. Mødre og børn er godt stof. I Ude og Hjemme må det godt gøre ondt, bare der er følelser involveret."

Hvilke gaver sælger bedst?

"Hansi (cd med østrigske Hansi Hinterseer, red.) solgte bedre end forventet. Vi har i det seneste år kun haft tre store aktiviteter: Hansi, Kandis Julesange og en dvd med animationsfilmen Horton og Støvfolket, som alle tre løftede oplaget betragtelig. Vi har det seneste år ikke haft gaver, bøger eller lignende."

Hvad gør I ellers for at sælge Ude og Hjemme?

"Samarbejdet med De Unge Mødre (realityserie på Kanal 4, red.) skal profilere bladet som det unge familieblad. Vi ser ikke så meget på det direkte salg i den sammenhæng. Vi er meget fokuserede på at rette bladets indhold mod den yngre målgruppe, hvor vi er langt bedre repræsenteret end de øvrige familieugeblade. På Facebook har vi fat i den yngre målgruppe, som mere er til Rasmus Seebach og U2, og vores gruppe er vokset fra 17 medlemmer i januar til over 2300 i dag. Det er super interessant at følge, hvordan de f.eks. bakker hinanden op i vægttab."

Tror du, at I bliver presset af Familie Journals relancering til også at rette sig mod yngre familier?

"Ja, det ville være naturligt. Men så må vi bare skærpe sanserne og få fortalt, at Ude og Hjemme i langt højere grad henvender sig til målgruppen med børn."

Succesfuld strategi trods oplagsfald
Hjemmets oplag er på 132.063 og læsertallet er på  435.000). Chefredaktør Bjarne Ravnsted har denne kommentar til en status for bladet:

"Hjemmet har valgt den strategi at fokusere på indtjening frem for oplagstal, som man i mange tilfælde ”køber” sig til ved kostbare marketingaktiviteter. Denne strategi har for Hjemmets vedkommende vist sig at være ekstremt succesfuld trods de dalende oplagstal."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også