Oplag: And i knibe

Der er krise i Andeby, hvis man ser på oplagstallene for tegneseriebladet om Anders And & Co., som Egmont Serieforlaget udgiver. I juni måned blev over en fjerdel af oplaget barberet væk i forhold til juni 2009. Det faldt med 27,6 pct. til 37.000 eksemplarer mod 51.100 året før. Ser man på oplagstabene i første halvdel af 2010, er de markant voldsommere end faldene fra 2008 til 2009 og går tilbage med tocifrede procenttal i alle seks måneder. Det var kun tilfældet i tre ud af seks måneder i 2009.
Tine Brødegaard Hansen

Der er krise i Andeby, hvis man ser på oplagstallene for tegneseriebladet om Anders And & Co., som Egmont Serieforlaget udgiver.

I juni måned blev over en fjerdel af oplaget barberet væk i forhold til juni 2009. Det faldt med 27,6 pct. til 37.000 eksemplarer mod 51.100 året før.

Ser man på oplagstabene i første halvdel af 2010, er de markant voldsommere end faldene fra 2008 til 2009 og går tilbage med tocifrede procenttal i alle seks måneder. Det var kun tilfældet i tre ud af seks måneder i 2009.

Da Anders And & Co.'s oplagstal var på sit højeste, solgte det næsten 220.000 eksemplarer i 1972. Lige som mange andre ugeblade, er det siden gået støt tilbage.

Men ser man på oplagsudviklingen fra 1999 til 2009 for Aller Medias og Egmonts øverige ugeblade, er Anders And & Co. det blad, der har tabt mest med et fald på over 50 pct. fra 90.500 eksemplarer i 1999 til bare 43.300 i 2009.

Bladet når dog stadig at få en del æselører og fedtfingre inden det arkiveres, for i anden halvdel af 2009 var læsertallet 349.000, ifølge tal fra Index Danmark/Gallup. Det betyder at hvert blad i gennemsnit har otte læsere. Egmont ville dog formentlig foretrække at sælge flere blade, frem for at de går på omgang.

Professor i børnelitteratur Torben Weinreich har tidligere forklaret udviklingen med, at børn dels har mange andre mediemuligheder, end de trykte blade i dag, hvor alt fra tv, dvd'ere og computerspil trækker i dem. Derudover kan Anders And-bladets oplagsfald forklares med, at barndommen er kortere, fordi "børn træder ind i en ungdomsidentitet tidligere i dag", lød hans forklaring til politiken.dk.

Netop den udvikling forsøger Egmont Serieforlaget at gå i møde med flere titler, der henvender sig til de såkaldte 'tweens', det vil sige børn mellem otte og 13 år, der føler sig for store til børnemedier, men er for små til decideret ungdomsblade som 'Vi Unge'.

Det er Olivia og Goal eksempler på. Olivias oplag er ifølge Egmont Serieforlaget på ca. 35.000 eksemplarer, hvilket får det op på siden af Anders And-bladet, selvom Olivia kun henvender sig til piger.

Derudover har Serieforlaget, som en af de få bladudgivere i den senere tid, lanceret to nye titler i 2010: 'Pets' om kæledyr samt et Rasmus Klump-blad.

Egmont Serieforlaget produktudvikler stadig på Anders And-universet. Senest bliver Facebook benyttet til at lave afstemninger om navnet på Andebys borgmester, der er modelleret over statsminister Lars Løkke Rasmussen. Bladet har også sin egen hjemmeside på andeby.dk og Egmont har lanceret et Anders And Junior til børn mellem fem og syv år.

Forlaget Gutenberghus, det nuværende Egmont, lancerede Anders And & Co. i marts 1949.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Egmont grundet ferie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også