Jungersted-Vermø lukker

I den senere tid er flere af Jungersted-Vermøs magasinkunder sevet til andre annoncesælgere med DSB-magasinet Ud & Se som det seneste i rækken. Nu står det klart, at Jungersted-Vermø lukker. Det skyldes et fald på 30 pct. i salget af magasinannoncer i 2009 samt de fortsatte følger af finanskrisen, oplyser selskabets hovedaktionær og direktør Jan Ørum Vermø.
Tine Brødegaard Hansen

I den senere tid er flere af Jungersted-Vermøs magasinkunder sevet til andre annoncesælgere med DSB-magasinet Ud & Se som det seneste i rækken.

Nu står det klart, at Jungersted-Vermø lukker. Det skyldes et fald på 30 pct. i salget af magasinannoncer i 2009 samt de fortsatte følger af finanskrisen, oplyser selskabets hovedaktionær og direktør Jan Ørum Vermø.

”Vi gav i sin tid en krone for aktierne og vidste, der ville være en stor opgave med at få Jungersted tilbage til fordums styrke. At det ikke lykkedes, er pokkers ærgerligt, men vi har gjort, hvad vi kunne i et marked, der ikke gik vores vej. Fremover koncentrerer vi kræfterne om vore øvrige aktiviteter og egne 11 magasintitler,” Jan Ørum Vermø.

Skønne spildte kræfter
Han købte sig ind Jungersted-Vermø Aps 1. januar 2009. Det er et selvstændigt selskab ejet 75 pct. af Vermø A/S, der også driver reklamebureau, magasinforlag med titler som 'Helse' og 'Modemagasinet', web- og instore tv-produktion.

”Vi har sammen med medarbejderne kæmpet og knoklet med det, men må også sande, at markedet ikke har været med os. Derfor vil vi nu hjælpe de eksterne udgivere og medarbejdere videre, så godt vi magter, og hen over sommeren lukke aktiviteterne i Jungersted-Vermø Aps helt ned,” siger direktør Jan Ørum Vermø.

Hvor stort forventer du, at tabet bliver?

”Det har jeg ikke en vurdering af, før vi er færdige med afviklingen, men det påvirker ikke de øvrige aktiviteter eller den budgetterede indtjening for Vermø A/S,” siger Jan Ørum Vermø.

Ser realiteterne i øjnene
Selskabet har seks medarbejdere, hvoraf de to har fået job i andre selskaber og de fire fortsætter i Vermø-regi.

”Det betyder utrolig meget, at medarbejderne ikke mister deres job,” siger Jan Ørum Vermø, der fortsat mener, at selskabet kunne have overlevet under andre omstændigheder.

”Det er klart, at når man skal leve af en provisionssats i et presset marked, er man enormt sårbar. Jeg tror, vi havde kunnet se en helt anderledes fremtid for selskabet i et mere normalt marked, men hellere se realiteterne i øjnene end blive ved med at kæmpe med noget, der pt. er umuligt, også set i lyset af det udgangspunkt vi startede med i 2009,” siger Jan Ørum Vermø.

Vermø A/S har inden for de seneste år været på flere opkøbstogter og har blandt andet erhvervet sig det konkursramte Helse-blad som blev udbygget med tre købemagasiner – Helse Good Food, Helse Family og Helse Motion – et Helse brætspil og en række onlinesatsninger som Helse Mobile Fitness, Helse Endomondo og senest Helse E-mag. Tidligere på året købte Vermø A/S sig ind i selskabet bag gratismagasiner som Modemagasinet og X+Y, der nu hedder Cross Border-Vermø.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også