Folkeskolens jobannoncer halveret

Folkeskolen har haft halvt så mange jobannoncer for folkeskolelærere dette forår sammenlignet med sidste år. Det er voldsomt, siger chefredaktør Hanne B. Jørgensen.
Tine Brødegaard Hansen

Antallet af jobannoncer for folkeskolelærere i fagbladet 'Folkeskolen' og 'Undervisning' i marts og april er næsten halveret til 245 jobannoncer i år sammenlignet med sidste år, hvor der var 435 jobannoncer.

Det viser en optælling, som folkeskolen.dk har lavet. Og faldet gør indtryk på Hanne B. Jørgensen, redaktør på Folkeskolen.

"Vi har mærket et stærkt dyk i stillingsannoncerne, og vi har konstateret en halvering af antallet af opslag med lærerstillinger på grundskoleområdet. Det er voldsomt," siger hun.

Magisterblad mærker mindre til jobsivning
På Magisterbladet, der udgives af Dansk Magisterforening, er man mindre hårdt ramt.

"Magisterbladet henvender sig til mange andre målgrupper end undervisere. Jobannonceomsætningen er faldet især i 2009, men befinder sig lige nu på et stabilt niveau for Magisterbladets vedkommende. Det skal tages i betragtning, at magistre ikke er så hårdt berørt af tiderne som andre akademikergrupper," siger redaktør Mogens Tanggaard.

Den generelle trend for fagblade inden for undervisning og offentlig virksomhed er dog, at de mistet næsten en femtedel af deres annonceomsætning i første kvartal i år sammenlignet med sidste år, ifølge Danske Specialmediers Annoncebarometer. Det skyldes især faldet i jobannoncer.

Mere fokus på tekssideannoncer
Et fald der også får konsekvenser for fagbladet Folkeskolens annoncestrategi.

"Alt i alt er omsætningen på stillingsannoncer altså faldet. Til gengæld har vi haft en stigning i de kommercielle annoncer, dvs. tekstsideannoncer i bladene og på net, hvor vi på begge områder ligger et godt stykke over budgettet. Det er ikke nok til at opveje dykket i stillingsannoncer, især på tryk, men det kan opveje cirka en tredjedel af den manglende omsætning," siger Hanne B. Jørgensen.

Hun forventer, at faldet i stillingsannoncer fortsætter på grund af, at kommunerne skal spare penge. I øjeblikket er omsætningen på stillingsannoncer og på tekstside-annoncer på blad og net omtrent lige store. Men målet er at øge antallet af tekstsideannoncer.

"Vi har sat flere ressourcer ind på at få solgt kommercielle annoncer, og det ser ud til at gå godt. Lærerne er åbenbart attraktive ikke blot som kunder til lærebøger og skolerejser, men også som forbrugere, både i blad og på net. Det er en ret spændende udvikling, hvor nogle mediebureauer kan se, at de kan målrette deres annoncering meget præcist i Folkeskolen. Men vi regner ikke med, at det kan dække faldet i indtjening i år," siger Hanne B. Jørgensen.

Skærer i sidetallet
Den faldende indtjening får konsekvenser for udgivelserne.

"Vi regner med, at der vil komme et ekstra kraftigt fald i jobopslag, når kommunerne fyrer lærere. Derfor skærer vi også ned på sidetallet i bladene og arbejder på forskellige mere langsigtede løsninger i forhold til at spare trykomkostninger."

Fagbladet Folkeskolen, månedsmagasinet Undervisere og netmedierne folkeskolen.dk, undervisere.dk, specialpaedagogik.dk og ernaeringogsundhed.dk er en del af Danmarks Lærerforenings medier.

Folkeskolen havde 189.000 læsere per udgivelse i 2. halvår 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også