Chili Group rusker op i strukturen

Chefredaktørerne for Chili Groups fem kvindemagasiner bliver skiftet ud med fagredaktører, som får en overordnet chefredaktør i Karne Lykkebo. Derudover stopper fem medarbejdere.
Tine Brødegaard Hansen

Foråret varsler igen i år forandringer for gratismagasinudgiveren Chili Group, der er ejet af Aller Media.

Et nyt redaktionelt set-up, hvor fagredaktører skriver om deres område til alle Chili Groups medier, skal øge kvaliteten og effektiviteten, siger adm. direktør Rikki Sølling, der samtidig siger farvel til fem medarbejdere.

"Vi tror på, at ændringerne giver nogle bedre og mere strømlinede medier, end vi har i dag," siger Rikki Sølling og tilføjer:

"Tidligere havde vi chefredaktører, som havde særlige kompetencer inden for indhold omkring skønhed og personlig pleje, men ikke nødvendigvis samme kompetence inden for personlige interviews. I det nye set up vil fagredaktionerne på tværs af medierne producere det indhold, som de hver især er bedst til."

Hvordan vil undgår I, at jeres magasiner bliver for ens, og at læserne støder på de samme artikler, hvis de læser flere af jeres magasiner?

"Vi har den opfattelse, at magasinerne bliver mere differentierede, fordi fagredaktørerne refererer til en overordnet chefredaktør. Tidligere har vi været ude for at komme på gaden med næsten ens cover på to magasiner, det undgår vi nu."

Karne Lykkebo bliver overordnet chefredaktør
De fem redaktioner for Chili Groups instore-magasiner ('Lime', 'Skøn', 'Juicy', 'Kulør' og 'Mor') bliver til en samlet redaktion under ledelse af Karne Lykkebo, der ud over at være overordnet chefredaktør også får titel af udviklingschef.

Hun kommer fra en lignende stilling i Chili Groups kulturafdeling, hvor hun har fungeret som overordnet chefredaktør for 'Where2Go', 'Chili' og ungdomsbladet 'Frikvarter'.

"Valget af Karne var ligetil. Hun er en unik magasinsnedker, der på kort tid har skabt gode resultater i vores kulturafdeling. Her har vi i snart to år arbejdet på kryds og tværs – med både øget kvalitet og effektivitet til følge," siger Rikki Sølling.

Andrea Bak rykker op på Where2Go
Det daglige ansvar for Chili Groups kulturmedier bliver overtaget af Andrea Bak, der også udnævnes til chefredaktør på Where2Go, hvor hun i forvejen er journalist. Dermed drives Where2Go fortsat af hende, Karne Lykkebo og Søren McGuire.

Resten af kvinderedaktionen bliver så vidt så muligt besat ud fra de eksisterende kvinderedaktioner, oplyser Rikki Sølling.

Regnskab står til bedring i 09/10
Chili Group måtte lukke regnskabsåret 08/09, der sluttede 30. september, med et minus på 31,1 mio. kr. og en negativ egenkapital på 16,3 mio. kr. Årsagen var blandt andet lønudgifter til fritstillede medarbejdere og opkøbet af Where2Go, fremgår det af årsregnskabet.

"Vi mærker afmatningen i annoncemarkedet, men vi er ikke så hårdt ramt som vores konkurrenter på livstilsmagasinerne, for i tider hvor annoncørerne skærer ned på branding og fokuserer på at flytte varer, giver vores magasiner god effekt, fordi læserne har samlet dem op i f.eks. Matas og befinder sig i et miljø, hvor man handler."

I det nye regnskabsår for 09/10 har Chili Group fastholdt annonceomsætningen og reduceret omkostningerne væsentligt, hvilket vil forbedre resultatet kraftigt, siger Rikki Sølling.

Chili Group udgiver 5 instore-magasiner: Magasinet 'Lime' (Netto), 'Skøn' og 'Juicy' (Matas), 'Kulør' (SPAR) og 'Mor' (BabySam) samt ungdomsmagasinerne 'Chili Magazine' og 'Frikvarter' og københavnermagasinet 'Where2Go'.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også