Magasinoplag i 0'erne: Overleverne

0'erne var en uskyldens tid for magasinudgiverne, som sendte en ny titel på gaden for et godt ord. MediaWatch tager et tjek på, hvem der overlevede, og hvordan de har klaret sig.
Tine Brødegaard Hansen

Bolig-, mode- og madmagasinerne kæmpede om pladsen på kioskernes overfyldte hylder, og det føg om ørene på læserne med glitrede sider og gode abonnementstilbud efter årtusindeskiftet.

Men som i en anden Robinson-ekspedition overlevede kun de stærkeste. MediaWatch har set nærmere på oplagsudviklingen for 0'ernes magasiner fra Aller Media, Bonnier Publications, Benjamin Media og Egmont. Se grafer nederst i artiklen.

Aller opkøbte, lancerede og lukkede
Aller Media var hurtig på aftrækkeren i 0'erne, både når det handlede om at lancere og lukke magasiner.

Det blad, der i dag klarer sig bedst oplagsmæssigt af Allers 0'er-magasiner, er 'Isabellas' (38.895 ex.), som blev overtaget af Aller i 2007 og får en norsk version fredag. Også 'Q', som Pernille Aalund udviklede, og 'Bazar' er med i den øvre oplagsdel.

'Antik & Auktion' har været præget af en nedadgående tendens i 0'erne og har i dag et oplag på 15.366. 'Psykologi' og 'Mad!' ligger også i den nedre del af oplagsskalen. Men de er to af de få magasiner, hvis oplag er i fremgang i anden halvdel af 2009 sammenlignet med 2008, begge med 11 procent.

'Psykologi' er et nichemagasin, hvilket kan forklare det forholdsvis lave oplagstal, mens 'Mad!' formentlig er ramt af titel-trængslen på madområde, samt at bladet kun har eksisteret i to år. Udgivelsesfrekvensen blev dog hævet i 2009 og bortset fra Allermagasinet 'Mad og Bolig' er Mad! det mest læste madmagasin.

Jokeren er 'Elle', der lægger sig i midten af skalaen med et oplag tæt på 30.000 i den første kontrollerede oplagsmåling.

De Aller-magasiner, der ikke overlevede 0'ernes benhårde bladkrig er 'Living Design', 'Nyt om Biler', 'Player' og 'CV'.

Egmont-magasiner under pres
Egmont står for de super glossede 'high end'-magasiner med stærkt redaktionelt indhold. Krisen rammer den type magasiner hårdt på annoncefronten, og forbrugerne søger muligvis også mindre luksusprægede titler. I hvert fald er der en nedadgående tendens fra 2007 for seks af Egmonts otte 0'er-magasiner.

'Euroman' og 'Vi forældre' går mod strømmen og er i oplagsfremgang i anden halvdel af 2009, hvor de voksede med henholdsvis 6 pct. og 7,2 pct.

'Eurowoman' har med 26.000 eksemplarer det største oplag af de otte magasiner og på trods af et fald på 14,5 pct. i 2. halvår 2009, er Eurowoman det mest læste modemagasin i samme periode.

Gourmetbladet 'Gastro' har taget et stejlt dyk til 8.000 eksemplarer. Muligvis kan tv's genopdagede interesse for mad- og kokkeprogrammer give den type madmagasiner mere medvind. Også andre lanceringer inden for de seneste år som boligmagasinet 'RUM' (13.504) og 'Fit Living' (12.440 ex.) kæmper med oplagsfald på 16 og 30 pct.

'Sirene' og 'Bazar' blev begge lanceret i 2001 som Egmonts og Allers spydspids i markedet for yngre, modebevidste kvinder. Indtil videre klarer Bazar sig bedst oplagsmæssigt.

Listen inkluderer Euroman og Eurowoman med den begrundelse, at Egmont overtog dem i 2001. De blev oprindeligt lanceret i henholdsvis 1993 og 1998.

Bonnier-blade trak ned
Benjamin Media blev i 2009 en del af Bonnier Publications og sagde farvel til tre magasintitler. Til gengæld tabte Benjamins resterende seks titler kun 3,9 pct. i anden halvdel af 2009 og klarede sig flot gennem 0'erne. 'Woman', 'M!' og 'Vmax' peakede i 2004, mens 'Costume' er i fortsat vækst dog med en mindre tilbagegang i 2. halvår 2009.

Benjamin har nogle af de tungeste oplagstal i sine kategorier. Derudover er Woman det suverænt mest læste kvindemagasin med 207.000 læsere månedligt. Ikke alle Benjamin Medias satsninger var dog langtidsholdbare - magasiner som 'Arena', 'Cosmopolitan', 'FHM', 'Nova Magazine' blev lukket mod slutningen af det første årti.

I 0'erne har Bonnier Publications ikke mange successer blandt sine lanceringer. 'Digital Foto', 'National Geographic' og moderselskabet Bonniers 'Spis Bedre' går alle tilbage. 'Historie' går mod strømmen og har bortset fra et fald i 2006 været i stigning til et oplag på næsten 39.000 i dag. Også Aktiv Træning, der blev lanceret i 2008, er blevet eksporteret til Norge og Sverige og har i Danmark et oplag på 22.257.

Bonnier Publications har den store fordel, at mange af magasinerne bliver versioneret, så de kan udkomme i flere lande og derved opnå høje oplags- og læsertal. Bonnier-klassiere som 'Bo Bedre', 'Illustreret Videnskab' og 'I Form' har derudover de tre højeste læsertal i anden halvdel af 2009.

Det er værd at bemærke, at  magasinerne trods faldende oplagstal kan have mange læsere og være særdeles gode forretninger. Når MediaWatch interesserer sig for oplagstallet, er det for at få en pejling på, hvordan magasintendenserne har udviklet sig målt på, hvilke der sælger bedst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også