Vermø redder Cross Borders vækstplaner

Investoren Vermø sikrer udviklingen for Modemagasinets ejer, Cross Border Media, der gik en usikker fremtid i møde.
Tine Brødegaard Hansen

Fokus ville have været på at få Cross Border Media til at løbe rundt frem for at udvikle selskabet, hvis ikke aktiviteterne var blevet købt ud og lagt over i et nyt selskab, Cross Border-Vermø, som det skete onsdag.

"Vi gør ikke det her for sjov, men vi var ikke lukningstruede," siger Jan Møller, der er ny direktør i Cross Border-Vermø og en del af den tidligere og af den nye ejerkreds.

Driften under kontrol
Jan Møller ser frem til, at Cross Border-Vermø kan holde fokus på produkterne, fordi der nu er styr på driften via ny kapital fra Vermø-selskabet og via den sikkerhed som Vækstfonden har stillet.

Vækstfonden er en statslig investeringsfond, der hjælper "mindre, udviklingsorienterede virksomheder" med at skaffe finansiering hos en bank ved at dele lånerisikoen med den.

"Det ændrer hele vores fokus, at vi nu kan få driften til at fungere og koncentrere os om at udvikle fede produkter," siger Jan Møller. Han overtager direktørposten efter Morten Geschwendtner, der i stedet bliver bestyrelsesformand.

Cross Border Media opkøbte i marts 2009 Modemagasinet af PR Media, der gik konkurs. Målet var, at Modemagasinet hurtigt skulle gå i plus med en kombination af 'high end' annoncører og spotannoncer fra modebutikker samt faste, lave listepriser for alle udgivelserne.

Svært at kradse penge ind
PR Medias konkurs skyldes ifølge daværende direktør Rina Mardahl blandt andet, at annoncørerne havde problemer med at etale deres regninger. Samme vanskeligheder har ramt Cross Border Media.

"Hele markedssituationen har været hård sidste år, der har været problemer med at få betaling til tiden for alle er under likviditetspres. Vi har brugt mange ressourcer på at kradse penge ind, og dem, vi har skyldt penge, måtte vente på det. Så det har været svært at søsætte udviklingsplaner og at drive forretningen videre på et fornuftigt niveau," siger Jan Møller.

Cross Border-Vermø regner med at nå op på omkring 25 medarbejdere, derudover er der 50 medarbejdere i Vermøselskaberne.

"Vi har fået en stærk partner i ryggen og bliver en del af en stor familie med synergier inden for højkvalitetsmagasiner, tv, web og annoncesalg."

Indtil videre bliver Cross Border-Vermø drevet videre fra lokalerne på Vesterbro, men Jan Møller regner med, at de snart bliver for små på grund af selskabets vækstplaner.

Øverst på programmet er at lancere et nyt site til Modemagasinet.

Vermø udvider
I et 2009 hvor mange medier er lukket, har kommunikationsbureauet Vermø A/S løbende udvidet. I løbet af 2010 lancerer Vermø 12 nye e-magasiner. Efter købet af det lukningstruede Helse-magasin, har Vermø lanceret tre nye Helse-magasiner og udgivet et brætspil. Også magasinet Tjeck blev opkøbt og derudover har Jan Vermø, der står i spidsen for Vermø A/S, købt en anpart i Jungersted Media.

Cross Border-Vermø er ejet af Medieinvest Herning ApS (ejet af Jan og Tinna Vermø samt Rene Jull Jørgensen), Kidz Invest A/S (ejet af Hans Peter Geschwendtner og Vivian Inge Weyhe Tømming) og IWW ApS (med Jan Møller i direktionen).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også