USA: Våbenhvile i magasinbranchen

Benhårde konkurrenter bliver måske hinandens redning. Sådan lyder rygterne om et samarbejde mellem amerikanske magasin-giganter som Condé Nast, Hearst og Time Inc.
MediaWatch

Et fælles selskab dannet af den amerikanske magasinbranches sværvægtere som Condé Nast, Hearst og Time Inc. skal sælge digitale magasiner der fungerer på alle tænkelige platforme fra iPhone til BlackBerry.

Magasinerne skal kunne købes via en såkaldt iTunes-model, hvor udgaver af magasiner som Vogue, The New Yorker, Vanity Fair og Sports Illustrated er tilgængelige.

Det siger brancherygterne, ifølge observer.com.

De banebrydende planer vil være den største alliance mellem konkurrenter i printbranchen nogensinde og udspringer efter sigende af vicedirektør iTime Inc. John Squires ønske. Han skal stå i spidsen for selskabet, hvis planerne holder stik.

Det drastiske skridt er et resultat af de hårde vinde, der har blæst gennem den amerikanske magasinbranche, der modsat den danske, som også baserer sig på abonnementer, primært lever af annonceindtægter og løssalg. Annonceomsætningen har været stærkt faldende i 2009, hvilket har ført til adskillige magasinlukninger.

John Squires har længe været tilhænger af at overføre magasinoplevelsen til andre platforme end papir, men en e-reader som Kindle ændrer ikke grundlæggende ved oplevelsen, mener han. I et tidligere interview har han sagt, at der skal designes et nyt digitalt produkt til magasiner, for at forbrugerne for alvor tager det til sig, skriver observer.com.

- TBH

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også