Kig Ind: 'Prada'-dvd fordoblede oplag

Filmen 'Djævlen går i Prada' gav i september sidste år oplagseksplosion på Kig Ind - det forklarer oplagsnedtur i september i år, siger chefredaktør Michael Hansen.
Tine Brødegaard Hansen

Aller-bladet Kig Ind mistede i september i år en fjerdedel af oplaget sammenlignet med september sidste år - og det skyldes en enkelt bestseller sidste september, der sendte oplaget til vejrs.

"I september sidste år havde vi den gratis dvd, 'Djævlen går i Prada', med et af bladene. Oplaget steg med næsten 75.000 til et salg på i alt 138.700 eksemplarer på det ene nummer. Det hævede hele månedens oplag, men renser man vores oplagstal for dvd-gimmicks, ligger vi på et ret stabilt niveau mellem 60-65.000 eksemplarer," siger Michael Hansen, der understreger, at bladets oplag generetl er på et tilfredsstillende niveau.

Dog har Kig Ind haft et oplagsfald på cirka 7000 eksemplarer fra 1. halvår 2008 til 1. halvår i år ifølge Dansk Oplagskontrol.

Oplagshop betaler sig ikke
Gratisgaver til læserne er dog ikke vejen frem for Kig Ind, mener Michael Hansen. Hans marketingbudgetter matcher ikke Allers brede titler som Billed Bladet eller flagskibe som Femina på grund af Kig Inds smalle kernemålgruppe på kvinder mellem 15 og 29 år.

"Vi vil altid gerne sælge flere blade, men vi er glade og stolte over at fastholde så højt et grundoplag. Hvis vi bombarderede markedet med gratis dvd'ere, ville vores oplag stige eksplosivt, til gengæld ville det udhule vores økonomi, så vores fokus er i højere grad at skabe en sund forretning."

Annoncefremgang på 50 procent
På annoncesiden er Kig Inds omsætning vokset med 50 procent i 2008 og i 2009 ifølge Michael Hansen. Væksten kommer fra et lavt niveau, som Allers annonceafdeling ikke ønsker at oplyse nøjagtige tal på, men Michael Hansen glæder sig over, at væksten er sket i et presset marked, hvor magasiner og ugeblades annonceomsætning har ligget i cirka 40 procent under niveauet fra sidste år, ifølge tal fra DRRB.

"Annoncørerne har fået øjnene op for, at vi tilbyder noget andet end de andre billedugeblade, fordi vi har fat i en yngre og meget attraktiv målgruppe. Vi har haft en konstant positiv økonomisk udvikling i annoncesalget, og vores regnskabsår har udsigt til at lande pænt over budget," siger Michael Hansen.

Ifølge chef for printmedier på Carat, Gitta Steffensen, er Kig Ind mere udfordret af et site som msn.dk end af de øvrige sladderblade. Michael Hansen anerkender, at de er en konkurrent, men fremhæver, hvordan han mener, at Kig Ind adskiller sig fra de øvrige mediers dækning af mode og sladder.

"Vi komprimerer Hollywood-gossip som er bredt tilgængeligt og udvælger det bedste. En stor del af vores indhold om kendte danskere, behandler vi i flotte modeserier, hvor de kendte er stylede. Når vi serverer modestof om internationale stjerner, gør vi det med tips til, hvordan man selv får den stil, men til budgetpriser," siger Michael Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også