DeLuxe skruer ned for blusset

DeLuxe Magazines omtumlede liv skal stoppe. Nu er fokus på to magasiner og forventningerne til at nå overskud i 2009 er neddroslet, oplyser ny direktør.
Tine Brødegaard Hansen

"Det er altid en ambition at blive rentabel, men når virksomheden er sat tilbage, og det samtidig er et svært marked, har vi skruet forventningerne ned og taget realistbrillerne på," siger ny direktør for DeLuxe Magazines, Thomas Blædel.  

Den tidligere direktør og stifter af DeLuxe Magazines, Christian Friis Johansen, er røget i totterne på den nye aktionær, Capreal Group, der indtil d. 30. juli havde Nils Jansson som direktør. Han blev dog i august afløst af Jesper Dalgaard Kleist Friis-Hansen. I dag har DeLuxe-selskabet en stor gæld, som de nye ejere vil afvikle.

Den nye DeLuxe-direktør, Thomas Blædel, ønsker ikke udtale sig om "fnidderet" i ejerkredsen.

"Nu er vi i gang med en konstruktiv proces, Capreal er stadig interesseret i selskabet og er væsentligt mere involveret end tidligere. Min opgave er at se fremad og skabe et bedre liv for bladene. Vi ryster posen og prøver at sætte nye initiativer i gang uden at lade os lamme af, hvordan det tidligere har kørt," siger Thomas Blædel.

Golf Eksklusiv forbliver lukket
Han er DeLuxe Magazines tredje direktør på under et år og slår mindre ud med armene end sin forgænger Christian Friis Johansen, der over for MediaWatch luftede planer om at lancere to nye magasiner inden udgangen af 2009, starte en client publishing afdeling og at fordoble antallet af ansatte til 22.

Med tre nyansættelser vil der i stedet være 12 medarbejdere i selskabet og den tidligere ledelses planer er indtil videre lagt på køl.

Golf Eksklusiv der lukkede i april kun for at skulle genopstå i august, forbliver nu lukket. I stedet indgår golfstoffet i det eksisterende magasin BE Bolig Eksklusiv.

Thomas Blædel satser dog stadig på, at kunne udgive kundemagasiner.

"Client publishing er et område vi forventer os meget af. Det er vigtigt, hvis vores fundament ikke primært skal bygge på annonceindtægter. Vi kan bruge Bolig Eksklusivs stærke brand til at gå ind i det marked, og vi er i gang med det første projekt," siger Thomas Blædel, der tidligere har været selvstændig, arbejdet i tre år for B&O med forretningsudvikling og har været salgschef for Sport One Denmark, der er specialiseret i sportmarketing.

De nyeste læsertal viser, at Bolig Eksklusiv har en relativt lav læserskare på 45.000 (læsertal fra Gallup for 1. halvår 2009).

"Vi har oplevet en reduktion i læsertallet, som er et resultat af et mindre oplag. Men vi ser på det som en mulighed for at vende skuden. Vi lægger ikke ting ud i markedet, som vi ikke kan holde og må starte lidt forfra med at opbygge fundamentet for virksomheden. Derfor ansætter vi nye sælgere."

DeLuxe Magazines udgiver også Bilen, der første gang kom på gaden i foråret i et oplag på 20.000 eksemplarer.

Capreal Group blev oprettet 31. marts og har derfor endnu ingen offentliggjorte regnskaber ifølge erhvervsinformationstjenesten BIQ.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også