Minke: Priskrig truer lukrative lokalaviser

Berlingske, Politiken og Søndagsavisen har store lokal-ambitioner på nettet, men risikerer at underminere deres gode ugeavis-forretning, mener Kim Minke.
Tine Brødegaard Hansen

Konkurrencen på markedet for de gratis ugeaviser og det lokale annoncemarked er intensiveret, efter at bl.a. Berlingske Media og Søndagsavisen har blæst til aviskrig på det hyperlokale stof. Men de risikere at kannibalisere på den lukrative forretning, ugeaviserne er i forvejen, advarer Kim Minke, Lektor på Journalisthøjskolen.

"Faren er, at de tre store spillere Søndagsavisen, Berlingske Lokalaviser og Politikens Lokalaviser samt de uafhængige spillere og muligvis også Eniro og De gule sider, hvis de vågner op, kan starte en priskrig, der flytter de forholdsvis velbetalte ugeavisannoncer over på nettet, hvor de er dårligt betalt," siger Kim Minke.

I 2008 var de lokale- og regionale ugeavisers annonceomsætning på ca. 2,5 mia. kr.

Avishuse løber i samme retning
I sidste uge erklærede Berlingske Lokalaviser krig på lokalmarkedet. Også Søndagsavisen har spillet ud med minby.dk og Politikens Lokalaviser har længe haft ambitioner på nettet med fællesportalen for alle udgivelserne lokalavisen.dk.

Kim Minke kan godt se pointen i, at lokalmarkedet er interessant for de store aktører, men han har to store forbehold.

"Punkt ét er det svært at ramme plet med hyperlokale koncepter, punkt to løber dagbladshusene nu igen i samme retning og øger konkurrencen."

Det helt afgørende parameter for, om de hyperlokale satsninger virker er, om tilbud på nakkekam, to par sko for et pars pris og andre slagtilbud kommer med på nettet.

"Det, der skal bære en lokalsatsning, er masser af 'ugens tilbud' fra de lokale butikker. Ugeaviserne tjener flere penge end dagbladene, men skyldes deres succes ikke snarere detailhandel-annoncerne end journalistikken?"

Lunkent hyperlokalt marked
Selv hvis det lykkes at trække annoncerne med over på nettet, er Kim Minke ikke sikker på, at brugerinteressen for det hyperlokale strækker sig meget længere end at åbne den gratis ugeavis, der kommer ind ad døren.

"Jeg tror ikke, at der er økonomi i at være hyperlokal, for i det moderne samfund arbejder og handler man jo andre steder end man bor. Muligvis er det lokale marked langt fra så brandvarmt, som Berlingske og Søndagsavisen håber."

"Berlingskes idé om dinby.dk kan minde om Craigslist (amerikansk rubrikannoncetjeneste på nettet, red.), men den opererer i lokalområder, der er 1000 gange større end i Danmark. Det bliver interessant at se, om der er et stort nok grundlag i de bittesmå danske lokalområder."

Verdens Gang i Norge har held med konceptet nettby.no, men den bakkes op af en landsdækkende tabloidavis, siger Kim Minke. Mens Søndagsavisens præcise koncept for minby.dk endnu er hemmeligt, satser Berlingske Lokalaviser på at ugeaviserne skal levere stof dagligt.

"Det er ædelt, at Berlingske Lokalaviser også fremhæver den publicistiske tanke i satsningen, men endnu uvist om der er kapacitet nok på de mange små lokalredaktioner til at generere stof til dinby.dk, så den bliver tilstrækkeligt interessant for brugerne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu