Licenspenge dræner magasiner

Når danske forlag udgiver internationale magasiner på licens, koster det dem dyrt og det var med til at tvinge Arena, Cosmopolitan og FHM i knæ.
Tine Brødegaard Hansen

Magasiner som Arena, FHM og Cosmopolitan er alle internationale licensmagasiner, som udgiveren Benjamin Media i går lukkede med et brag.

En medvirkende årsag er, at ejerne af de forskellige magasin-brands tager sig dyrt betalt for de licenser, der giver danske udgivere tilladelse til at lave lokale udgaver, siger mediechef for printmedier i Carat, Gitta Steffensen.

"Licensafgifter koster det hvide ud af øjnene. Afhængig af hvor populære de er, skal forlagene typisk betale 25 til 50 procent af det de får ind på bladet tilbage til licenshaveren."

Det gør ikke i sig selv licensmagasiner til en dårlig forretning, for et kendt udenlandsk brand kan gøre det nemmere at få danske læsere og annoncører.

"Licensmagasiner er en måde at skabe produktudvikling på og giver mange fordele, men i et recessionsmarked er det ikke udviklingen, der betyder mest. Har man svært ved at få økonomi i bladet på grund af faldende annonceindtægter og samtidig skal betale meget til licenshaverne, bliver det ikke en rentabel forretning."

Lehrmann: Dyr løsning
Benjamin Medias adm. direktør Jan Lehrmann ønsker ikke at oplyse, hvor stor en bid af indtjeningen på Arena, FHM og Cosmopolitan licenserne har spist, men siger:

"Det, at de er licensmagasiner, og at der er betaling forbundet med det, har vist sig at være en dyr løsning, men det er kun et af flere elementer. Licensmagasinerne kommer ikke lige så tæt på læserne som vores egne magasiner, og vi kan konstatere, at en placering som nummer to giver flere tæsk end markedslederen i en periode, hvor økonomien ikke går i den rigtige retning," siger Jan Lehrmann.

"Vi har været bedre til at drive egne brands i Danmark og har lettere ved at bearbejde dem platformsuafhængigt end med licensmagasinerne. Lukningerne er udtryk for et strategiskifte væk fra licensmagasiner."

Nu er der kun Bonniers licensmagasin National Geographic samt Aller Press' Elle tilbage som internationale licenser på det danske magasinmarked.

Læs også: Annoncefald slår bund ud af Benjamin-blade

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også