Costume gentager Alexandra-scoop

Grevinde Alexandra er på forsiden af Benjamin-modemagasinet Costume i dag. Scoopet er ikke blevet solgt til annoncørerne, men chefred. Rikke Agnete Dam håber på endnu større salg.
Tine Brødegaard Hansen

I et 11 siders interview fortæller grevinde Alexandra blandt andet om "sit liv med sin nye yngre mand, sine børn, sine veninder, sit velgørende arbejde, sin stil og sit forhold til sin eksmand," hedder det i en pressemeddelelse fra Benjamin Medias modemagasin Costume, som chefredaktør Rikke Agnete Dam står i spidsen for.

Hvor mange ekstra eksemplarer regner I med at sælge i løssalg?

”Da vi havde Alexandra på forsiden i 2004, betød det et voldsomt stort hop i salget. Dengang var Costume et relativt nyt magasin (det blev lanceret i 2003, red.) og det øgede kendskabet voldsomt, men i dag sælger vi allerede 44.000 eksemplarer om måneden. Vi tænker ikke, at dette nummer først er en succes med x antal ekstra solgte eksemplarer. Drivkraften har været at give vores læsere den totale luksus, det er at læse et eksklusivt interview med grevinde Alexandra, for der findes kun få kvinder af hendes kaliber i Danmark.”

Hvad har det betydet for annoncesalget, at I har grevinde Alexandra på forsiden?

”Den information har vi holdt tæt ind til kroppen, for når vi har med personer som hende at gøre, sælger vi ikke annoncer på det. Det kan være, at interviewet er med til at gøre Costume endnu mere attraktivt for annoncørerne. Men grevinde Alexendra har en særlig position i det danske samfund, og den har vi villet behandle respektfuldt, derfor fik så få mennesker som muligt noget at vide om interviewet på forhånd.”

Sidste måned havde Eurowoman baronesse Caroline Fleming på forsiden, hvor meget betyder det for salget, at der er en kendt person på forsiden frem for en model?

”Costume plejer at have modeller på forsiden, for vi er først og fremmest et modemagasin. Salgsmæssigt ved jeg først, hvad denne måneds forside med grevinde Alexandra betyder, når bladet har været på gaden et stykke tid, men det at have en model på er mere neutralt og sætter tøjet i fokus, kun i få tilfælde har læserne på forhånd en holdning til en model.”

Hvad er afgørende for når I vælger at have en kendt på forsiden?

”Det skal være en, der er interessant for vores læsere og passer i Costumes modeunivers. I Danmark er der et begrænset udvalg af kendte kvinder sammenlignet med i udlandet, men det er klart et drømmescenarie at have grevinde Alexandra på forsiden, fordi hun er smuk, stilbevidst og har så mange interessante erfaringer.”

Hvordan fik I interviewet i stand?

”Jeg spurgte, og så blev det et ja.”

Nye tal cementerer Costumes position som landets største modemagasin målt på oplagstal, mens Egmonts Eurowoman fortsat har flere læsere, ifølge Dansk Oplagskontrol og Index Danmark/Gallup.

Costume blev lanceret for fem år siden som et modtræk til Egmont-magasinet Eurowoman, der har eksiseret i ti år.

Målt på oplagstal er Costume det største modemagasin med 44.120 eksemplarer i forhold til Eurowomans 30.439 eksemplarer, ifølge Dansk Oplagskontrol.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også