Fagblade: Krisen er ikke så dyb, som tallene viser

Ifølge DRRB's MediaIndex er fagbladene den hårdest ramte mediegruppe i januar, men tallene fortæller ikke hele sandheden.
MediaWatch

"Index 55" blinker det ud for mediegruppen "Fagblade og tekniske tidsskrifter" i DRRB's statistik over annonceindrykninger i januar sammenlignet med samme måned året før.

Men selvom krisen er dyb, så er den ikke så dyb, siger Christian Kierkegaard, direktør i Danske Specialmedier, hvor de fleste fagblade er medlemmer.

"DRRB's tal afspejler ét af de to områder, hvor krisen er dybest: Kampagner. Men det er jo kun 10 procent af fagbladenes annonceomsætning, som går igennem mediebureauerne, hvorfra DRRB's tal kommer, og ser man på den øvrige omsætning, som kommer direkte fra annoncørerne, er situationen helt anderledes. Faktisk oplever vi inden for nogle områder en vækst i annonceringen," siger Christian Kierkegaard.

Markant nedgang
Det andet kriseramte område er jobannoncer. Mange organisationsblade henter en stor del af indtjeningen på dét ben, og her har nedgangen været meget markant.

Omvendt har krisen særligt for udvalgte B2B-medier haft en positiv sideeffekt.

"Inden for for eksempel byggeri har nogle af vores medlemmer oplevet en vækst, fordi en lang række virksomheder ikke havde behov for at markedsføre sig, da det gik godt. Kunderne kom jo af sig selv. Til gengæld er B2C-medierne hårdt ramt," siger Christian Kierkegaard.

Siden sommeren 2008 er nedgangen i jobannonceringen og i den omsætning, der kommer via mediebureauerne, faldet måned for måned, og Christian Kierkegaard tør ikke love, at den positive modsatrettede effekt vil vare ved. En række af medlemmerne af Danske Specialmedier er da også allerede så hårdt ramt, at de er tvunget til at overveje drastiske tiltag.

"Enkelte titler er jo allerede lukket, og mange overvejer nu, om de kan udkomme færre gange på et år," siger Christian Kierkegaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også