Knaldhård kamp om norske kvinder

Med kun tre år på markedet har Egmont-bladet Kamille fortrængt Aller fra kvindestoffets førsteplads i Norge.
Tine Brødegaard Hansen

KK, Kvinner og klær, der udgives af Aller, er Norges ældste ugeblad og har eksisteret i over 130 år. Det er gået tilbage med 20,6 pct. fra 2007 til 2008 og er nu smidt af oplagstronen af bladet Kamille, der udgives af Egmont-ejede Hjemmet Mortensen, viser nye oplagstal fra Magasin- og ukepresseforeningen.

Tallene varmer hos koncerndirektør Kjeld Lucas, chef for Egmonts magasindivision.

"Det mest bemærkelsesværdige er, at 'Kamille', som vi lancerede for tre år siden, nu indtager positionen som det største kvindeblad (med 50.868 eksemplarer, red.). Det vil sige, at vi sidder både på den største og næststørste plads og har fortrængt Allers 'Kvinner og Klær' til en tredjeposition, hvor de før var nummer et. Vi lancerede Kamille som en konkurrent til Kvinner og Klær, og det har slået an i markedet."

Costume og Woman i Norge
Kvinner og klær havde i 2008 et gennemsnitligt oplag på 43.535. Også kvindebladenes andenplads indtages af Hjemmet Mortensen med bladet Det Nye med et gennemsnitligt oplag på 46.035 i 2008.

Fremgangen får chefredaktøren for 'Kamille' til at melde ud om flere tillæg såsom mode, mad og interiør samt et nyt specialblad under navnet 'Kamille Mor & Barn', skriver kampanje.com.

I oktober sidste år gik Kamilles chefredaktør Gjyri Helén Werp over til konkurrenten KK, som hun vil opdatere ved at styrke modestoffet.

Også Bonnier gør sig bemærket på listen over de ti mest læste kvindeblade i Norge med titler som Costume og Woman, der er udviklet af Benjamin Media, som Bonnier snart overtager eneejerskabet af.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også