Protocol: Vi går ikke fallit

Magasinet Protocol trodser medsøstrene CV og Communitys skæbne og lever godt. Det skyldes lav annonceafhægighed og karrierepakker til kvinder, siger direktøren.
Tine Brødegaard Hansen

I 2008 startede tre kvindemagasiner med ambitioner så høje som stilethæle. I dag er Allers CV lukket, Helle Retbøll Carls Community er gået i betalingsstandsning, mens det tredje, Protocol, lever i bedste velgående.

"Vi går ikke i fallit eller i betalingsstandsning, men vi har også andre indtjeningsmæssige ben end selve magasinet," siger Christel Skousen Thrane, direktør og partner for Protocol.

Derudover har hun mindsket magasinets afhængighed af annoncer.

"Når vi har et tema som "Forbindelser", kontakter vi en relevant virksomhed, der arbejder med at skabe forbindelser. De bliver så "med-ejere" på det specifikke nummer, og får mulighed for at synliggøre virksomhedens visioner over for relevante interessenter."

De kommercielle partnerskaber behøver ikke at afføde redaktionelle dilemmaer, mener Christel Skousen Thrane.

"Redaktionelt står vi inde for indholdet og lægger vores seriøse, redaktionelle linje, men vi vil gerne høre hvad erhvervsledere, der har fingrene nede i bolledejen, efterspørger af artikler og viden."

Abonnementsmodellen er primært baseret på virksomhedsabonnementer. Noget CV med Susanne Hoeck i spidsen også forsøgte.

"Magasinet Protocol har hele tiden adskilt sig ved i lige så høj grad at være mændenes
projekt som kvindernes. Vi ser os ikke som et magasin skrevet af kvinder om kvinder for kvinder, men vores måde at behandle erhvervsstof på er præget af feminine værdier og lækkert layout i modsætning til Børsen og Berlingske Nyhedsmagasin."

Oplaget er nu på 4.000, oplyser Christel Skousen Thrane. Ud over virksomhedsabonnementer og sponsorater, har Protocol specialiseret sig i mentorordninger og tænketanke. Kunderne tæller blandt andre Novozymes, Dong Energy, Irma, Udenrigsministeriet, Carlsberg, Post Danmark og PFA Pension.

"Protocol Unlimited koster 19.000 kr per kvinde per år. Det er en pakke, som lederne kan købe til kvindelige medarbejdere for at styrke deres karrieremuligheder. Kvinderne får en mandlig mentor, et superviseret netværk, invitation til tænketanke samt et årligt symposium om kvinder og ledelse. Det betyder også, at det kan løbe rundt for os."

Sideløbende står Protocol bag en større undersøgelse af kvinders ambitioner, prioriteter og drive i samarbejde med beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen. Resultaterne forventes offentliggjort i maj 2009.

Udover Christel Skousen Thrane består Protocol af direktør og partner Mulle Juul Korsholm, partner og erhvervspsykolog Caroline Eich Heine og partner og chefredaktør Heidi Volke.

Det er de fire partnere, som hver især har skudt penge i selskabet, derudover ejer de to investorer, Søren Eich og Anders Chr. Møller, hver især ejer 5 pct. af selskabet.

Protocol ApS har endnu intet offentliggjort regnskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også