Cover venter på gevinst ved relancering

Editorial director hos Malling Publications, Frederik Bjerregaard, er dog ikke i tvivl om, at satsningen på kvinderne vil give pote.
Michelle From Hoxer

Da månedsmagasinet Cover første gang udkom i 2004 var indholdet henvendt til begge køn, men det blev lavet om for et halvt år siden. Nu er målgruppen kvinder omkring de tredive med tid og råd til dem selv. Frederik Bjerregaard, som nu har overladt chefredaktørstolen til Sara Sievers, forklarer om relanceringen:

”Da vi planlagde omlægningen kunne vi se, at der var et behov både hos os selv og annoncørerne for, at vi blev mere fokuserede. I sommeren 2008 besluttede vi derfor, at Cover skulle være en forretning, der gav overskud. Vi holder nogenlunde budgettet, men da vi søsatte ideen, håbede vi selvfølgelig på, at vi skulle vokse annoncemæssigt. Det lader nok vente på sig et halvt år,” siger Frederik Bjerregaard, der selv har skiftet titel til Editorial director. Han understreger dog, at Malling Publications hele tiden har været en overskudsforretning qua de client publishing opgaver, forlaget udfører for blandt andre Besteseller. I alt udgiver Malling Publications cirka 5 millioner magasiner årligt.

Fra idealistisk mod kommerciel
Frederik Bjerregaard fortæller, at hele omlægningen af bladet tager afsæt i et ønske om at fokusere indholdet både for annoncører og læsere. Det betyder flere produkter, mere shopping og en generel kommercialiseringen af Cover. Magasinet har dog stadig et ønske om at være det mest moderne af sin slags herhjemme. Efter første nye udgivelse sidste sommer steg salget med 40 procent, og det niveau har de nogenlunde holdt siden. Alligevel har 2008 ikke givet noget overskud. Det skyldes forsigtigheden blandt annoncører lige nu. 

”Det gode ved vores omlægning er, at vi gjorde det i sommer. Det var essentielt, at vi nåede det, mens markedet så anderledes ud. Som det ser ud nu, har vi det lige så svært som alle andre. Vi holder niveauet, men der skal arbejdes hårdt for ikke at få et konjunkturnedslag. Vi havde ikke forestillet os, at markedet ville gå helt i stå, som det gjorde i november og december,” siger Frederik Bjerregaard.

På trods af den finansielle situation lige nu er forlaget ikke bange for at ansætte nye medarbejdere. De lægger planer for mere end et år ad gangen, og der er ikke plads til at tænke i en ”finanskrise-sammenhæng”, som Frederik Bjerregaard udtrykker det.

Territorialkrigen
Han sammenligner markedets tilstand med bykrig, hvor konkurrenterne kæmper fra gadehjørne til gadehjørne. Frederik Bjerregaard er ikke overbevist om, at der er plads til både Eurowoman, Costume, Elle og Cover. De appellerer nemlig alle fire til nogenlunde den samme målgruppe. Men han ved, at der ikke er planer om nogen foreløbig kapitulation fra Malling Publications side:

”Cover er vigtig i forhold til de øvrige kunder, vi har. Der har været et fantastisk spil imellem magasinet, og de client publishing opgaver, vi laver. Både kreativt og kommunikerende. Derudover er det vigtigt at være en spiller på markedet, hvis man gerne vil udgive flere magasiner, og det har vi da planer om."

I forhold til de tre konkurrenter, mener Frederik Bjerregaard dog, at Cover adskiller sig på indholdssiden. Her er magasinet mere moderne end de øvrige, og han kalder i den sammenhæng Cover for et nichemagasin. Det er vigtigt at have de dygtigste folk inden for mode og livsstil ansat, og det er Frederik Bjerregaard overbevist om, at magasinet nu har. Netop det at have et stærkt team kan være altafgørende i konkurrencen om kunder og annoncører, mener han.

Sidste del af relanceringen sker fra i morgen, torsdag, hvor magasinet lancerer et nyt website. Cover.dk skal ligge i forlængelsen af den omlægning, bladet har gennemgået - med det mål at lokke flere brugere til.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også