Aller dropper mændene

Konjunkturkrisen kræver fokus på kernekompetencerne, derfor skærer Aller Press mandemedierne fra.
Tine Brødegaard Hansen

Med adm. direktør Pål Thore Krosbys ord "falder annoncemarkedet som en sten". Det nødvendiggør de lukninger og frasalg, der har præget Aller-koncernens danske forretning i 2008, og som i det nye år især har ramt mandetitler som Player, Mand, Golfmagasinet, Bådnyt, Jagt, vildt & våben samt tidligere mandeugebladet Fokus og Nyt om biler.

Koncentrerer Aller sig mere om kvinderne nu?

"Ja, som følge af konjunkturnedgangen koncentrerer vi os, om det vi er bedst til, vores fire kernekompetencer: Kvinder, familiestof, kendte og kongelige samt livsstil. Jesper Sehested Lund (fra JSL Publications, der har købt flere Aller-titler, red.) ønsker at opbygge sin bladvirksomhed mere om herreprodukter, så er det en win-win situatuion."

Gratismagasiner dyrere end forventet
2007/8-resultatet for Aller Press var efter skat 81 mio. kr. lavere end resultat for 2006/7 og ligger på 63 mio. kr., mens morderkoncernen Carl Allers Etablissement sammenlagt kom ud med et underskud på knap 20 mio. Sidste års resultatet var dog også svært at hamle op med. Det blev det næstbedste i Aller Press nogensinde med et resultat efter skat på 144 mio. kr., og Aller Press er fortsat det Aller-selskab, der kan prale af de bedste resultater.

Du har i årets løb været forberedt på, at overskuddet ville blive lavere end forrige år, men er det lavere end forventet?

"Jeg har relativt længe fornemmet, at det ville ligge, hvor det gør. Vi kunne have afleveret et langt bedre resultat, men har valgt at investere i udvikling, i digitale såvel som i printmedier samt i gratismagasiner. Gratismagasinerne kostede os mere, end vi havde regnet med fra starten af året, men den underliggende drift er lige så god som altid," siger Pål Thore Krosby og understreger, at der ingen panik er hos Aller Press:

"Situationen er helt udramatisk, for vi har valgt den selv. Resultatet bliver også lavere i 2009, men vi er nødt til at se forbi finanskrisen, den er jo midlertidig, og at fokusere på paradigmeskiftet i danskernes medievaner og ruste os til dem."

Det er særligt gratismedierne, der har trukket jer ned, er flere af dem i farezonen?

"Hvor hurtigt vi kan skabe lønsomhed og indtæger afhænger af, om vi klarer at øge annoncesalget, og det er konjunkturafhængigt. Men vi har ingen umiddelbare planer om at lukke titler eller at skære yderligere. Vi har skåret omkostningerne til på gratispublikationerne og har lukket titler i Chili Group, ud fra det grundlag har vi en fornuftig forretning."

Hvor meget kommer huslejestigningen i det nye domicil på Havneholmen til at betyde for 2009-resultatet?

"Vi får højere husleje, men det er jo trods alt matadorpenge, det vil sige interne penge for beslutningen er taget af Carl Allers Etablissement, det er dem, der investerer og bygger, og det er dem, vi betaler husleje til. Det er rigtigt, at huslejen presser vores regnskaber i Aller Press, men vi og bestyrelsen har hele tiden vidst, at flytningen ville øge vores husleje. Til gengæld håber vi, at arbejdsprocesserne bliver mere moderne og tidssvarende, hvilket forhåbentlig giver en lønsomhedseffekt i den anden ende."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også