Ugeavis-rivaler i nyt samarbejde
Fra 1. januar 2009 har Den sydvestjydske Venstrepresse i samarbejde med Berlingske Lokalaviser, ejet af Berlingske Media, dannet Mediegruppen Syd.
"Vi har hentet en bladchef fra hvert selskab, for at de kan lede et fælles annoncesalg på tværs af vores ugeaviser," siger adm. direktør for Den sydvestjydske Venstrepresse (DSVP) Christian Lund Jepsen.
Målet er at gå efter regionale kunder, der ønsker at køre kampagner i flere ugeaviser og via DSVP's og Berlingske Medias fællesejede selskab, Syddanske Medier, hvori JydskeVestkysten og Radio Skala indgår. Om baggrunden for samarbejdet siger Christian Lund Jepsen:
"Selvom alle siger, at det er ulvetider, er tiden til at starte en offensiv."
Hvad bygger du det på?
"På en fornemmelse af, at der er mere at gøre i markedet for ugeaviser, og at nogle områder har været forsømte i den tid, hvor annoncerne har solgt sig selv. Derudover er de lokale sælgeres evne og tid til at sælge på tværs af vores ugeaviser begrænset. Det er en god teori, at en sælger har alle aviserne med i tasken, men når pengene skal tages op af lommen på lokale annoncører, vil den lokale sælger helst have, at de lander i hans eget medie. Derfor er der behov for nye øjne, som kan se behovet fra annoncørens vinkel."
I forvejen har DSVP haft succes med at starte et annoncesamarbejde op mellem selskabets 13 ugeaviser, Berlingske Lokalaviser og JydskeVestkysten, der sikrer annoncørerne en overflytningsrabat på 33 procent af listeprisen, når en annonce uændret bringes i flere end en af aviserne.