Aviskrigen optrappes i Østjylland

JP/Politikens Hus har sat en offensiv ind på markedet for ugeaviser i Østjylland - et marked Midtjyske Medier med Berlingske Media bag hidtil har stået stærkt på.
Frank Helbo

Siden JP/Politikens Hus sidste år gennem datterselskabet Politikens Lokalaviser gik ind i distriktsbladsbranchen i Østjylland, er porteføljen vokset stødt. Via det fælles selskab, Lokalaviserne Østjylland, udgiver JP/Politikens Hus i samarbejde med Hornslet Bogtrykkeriet nu ni gratis ugeaviser i tilsammen 287.000 eksemplarer i Østjylland. I sidste uge relancerede selskabet fire ugeaviser i Århus, der blev opgraderet til større distriksaviser på op til 44 sider under det fælles navn Lokalavisen.

Dermed øges presset på Midtjyske Medier og Århus Stiftstidendes ugeavis, Århus Onsdag, der i mange år har været kendt som et guldæg for medierne og dermed også for deres ejer, Berlingske Media.

”Vi har nu ingen ambitioner om erobre markedet helt fra Århus Onsdag, men vi vil da gerne have en del af omsætningen, så vi kan drive en god, lønsom virksomhed – ikke mindst nu, hvor det tyder på, at de kommende måneder bliver svære i branchen,” siger direktør for Lokalaviserne Østjylland, Hother Hennings.

”Det vil altid være sådan, at der i en by som Århus vil være plads til to udgivere af distriktsblade. Så hvis en af de to lukker, vil der helt sikkert dukke en ny konkurrent på markedet op. Vi tror mere på, at vi kan tage markedsandele fra gratisaviserne og betalingsaviserne.”

Frygter ikke konkurrencen
Der er i Østjylland stort set kun to store spillere tilbage på markedet for distriktsblade. Ud over Lokalaviserne Østjylland er det Midtjyske Medier, der driver flere distriktsblade i hele Østjylland – i de samme områder som Lokalaviserne Østjylland udgiver sine ni distriktsaviser.

Den administrerende direktør i Midtjyske Medier frygter dog umiddelbart ikke konkurrencen fra Lokalaviserne Østjylland.

”Der er tale om meget forskellige produkter,” siger Per B. Jørgensen.

”Århus Onsdag dækker hele Århus Kommune, mens de andre produkter hver især dækker forskellige dele af kommunen. Vi har ikke mærket noget til yderligere konkurrence endnu. Men vi følger udviklingen på markedet og vil tage stilling til eventuelle ændringer i nogle af vores produkter, hvis det skulle blive nødvendigt.”

Ingen prisdumpning
I forbindelse med relanceringen har Lokalaviserne Østjylland oprustet både journalistisk og på annoncesalget. Men Hother Hennings afviser, at man har været ude for at dumpe markedet for at få flere annoncer.

”Vi har selvfølgelig i forbindelse med relanceringen været ude med nogle gode tilbud til kunderne, men priserne har nu ikke været voldsomt anderledes, end dem, vi normalt kører med,” siger han.

Lokalaviserne Østjylland, etablerede sig for et år siden via Politikens Lokalaviser i Østjylland, hvor selskabet begyndte at udgive en gratis ugeavis i Skanderborg. Det skete efter, at Midtjyske Medier havde købt den selvstændige ugeavis i byen, hvor også Århus Stiftstidende har en lokalredaktion.

I foråret opkøbte Politikens Lokalaviser desuden Favrskovgruppen i Hammel, der udgav et lokalt distriktsblad, der dækkede hele den nye Favrskov Kommune og samtidig i en årrække havde forsøgt at få fodfæste i Århus med en række små lokale ugeaviser i dele af kommunen.

Alt sammen er det sket i konkurrence med Midtjyske Medier, der ud over avisen i Skanderborg også inden for de seneste år har opkøbt en ugeavis i Grenå og har overtaget en ugeavis i Hadsten fra Berlingskes Lokalaviser. Altsammen for at styrke Århus Stiftstidendes position i lokalområdet.

Taktisk spil

Medieforsker Frands Mortensen fra Århus Universitet vurderer, at situationen i Østjylland er alvorlig for Berlingske Media og Midtjyske Medier.

”Jeg tror, at det er rigtigt, at Århus er så stor en by, at det altid vil være muligt at udgive to distriktsblade i byen,” siger han.

”Men rent strategisk kan der fra JP/Politikens Hus også være tale om, at man forventer, at Århus Stiftstidende og Århus Onsdag på et tidspunkt må lukke, fordi både Berlingske Media og Berlingskes ejer,  Mecom Group, har det økonomisk meget svært i øjeblikket. Hvis en lukning skulle ske, så får JP/Politikens Hus en gunstig position.”

Lokalaviserne Østjylland udgiver lokalaviser i Århus, Skanderborg, Favrskov Kommune og på det meste af Djursland. Undtagelsen er Grenaa, hvor Midtjyske Medier ejer de to ugeaviser, der udgives i den største by på Djursland. Selskabets fem ugeaviser i Århus, hvor en del af det redaktionelle stof går igen i alle udgaverne, udkommer tilsammen i et oplag på 170.000 eksemplarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også