Annoncepakker er magasiners vej frem

Magasinpressen er i annoncestormvejr. Færre annoncørerne bruger de kulørte sider til at reklamere, derfor må der tænkes kreativt. Der har været et fald i midlerne magasinerne har tjent på annoncer. I 2008 faldt magasinernes annonceindtægterne med små otte pct. Og en opgørelse Berlingske Business har lavet viser, at mediabureauer vurderer, at den udvikling vil tage til i det kommende år.
MediaWatch

Magasinpressen er i annoncestormvejr. Færre annoncørerne bruger de kulørte sider til at reklamere, derfor må der tænkes kreativt.

Der har været et fald i midlerne magasinerne har tjent på annoncer. I 2008 faldt magasinernes annonceindtægterne med små otte pct. Og en opgørelse Berlingske Business har lavet viser, at mediabureauer vurderer, at den udvikling vil tage til i det kommende år.

De mest skeptiske mediabureauer mener, at faldet kan blive på helt op til 10 pct. Det stiller magasinerne over for nye udfordringer.

"Vi kan godt mærke, at markedet er ustabilt, og at kunderne lige tænker to gange, før de indrykker annoncer," siger Pernille Aalund, der er magasindirektør i Aller Press.

Men den hårdere konkurrence har åbnet magasinernes øjne for alternative metoder. Hos Aller Press sætter de deres lid til annoncepakker. Her tilbydes annoncørerne både annoncer i de trykte medier og på nettet, og det trækker forretning til.

"Vi har i lang tid været klar over, at markedet bevæger sig i den retning, og derfor føler vi os godt klædt på," fortæller Pernille Aalund.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også