Annoncepakker er magasiners vej frem
Magasinpressen er i annoncestormvejr. Færre annoncørerne bruger de kulørte sider til at reklamere, derfor må der tænkes kreativt.
Der har været et fald i midlerne magasinerne har tjent på annoncer. I 2008 faldt magasinernes annonceindtægterne med små otte pct. Og en opgørelse Berlingske Business har lavet viser, at mediabureauer vurderer, at den udvikling vil tage til i det kommende år.
De mest skeptiske mediabureauer mener, at faldet kan blive på helt op til 10 pct. Det stiller magasinerne over for nye udfordringer.
"Vi kan godt mærke, at markedet er ustabilt, og at kunderne lige tænker to gange, før de indrykker annoncer," siger Pernille Aalund, der er magasindirektør i Aller Press.
Men den hårdere konkurrence har åbnet magasinernes øjne for alternative metoder. Hos Aller Press sætter de deres lid til annoncepakker. Her tilbydes annoncørerne både annoncer i de trykte medier og på nettet, og det trækker forretning til.
"Vi har i lang tid været klar over, at markedet bevæger sig i den retning, og derfor føler vi os godt klædt på," fortæller Pernille Aalund.
- Newspaq