Mandemagasiner spiller fallit

Mandemagasinernes fald er ikke et udtryk for tilstanden blandt nichemagasiner som helhed, påpeger Chili Group-direktør Rikki Sølling, der dog også tror på en generel afmatning.
Zandra Damsgaard

Mens magasiner for kvinder buldrer derudad, er der ikke rigtigt gang i mandemagasinerne, og senest har Aller måttet dreje nøglen om for både gratismagasinet ’Mand’ og det betalte fodboldmagasin ’Player’.

Mediabureauerne ryster på hovedet over de seneste fejlslagne forsøg på at ramme en snæver målgruppe og varsler flere magasinlukninger i takt med, at lavkonjunkturen gør livsvilkårene mere barske for navnlig niche- og gratismagasiner.

Hos Aller tror man imidlertid ikke på, at niche- og gratismagasiner går en kedelig tid i møde. Der er nemlig en væsentlig forskel på magasiner til mænd og magasiner til kvinder, fortæller direktøren for datterselskabet Chili Group, Rikki Sølling, der fremover skal stå for udgivelsen af samtlige Allers gratismagasiner.

”Vi har haft succes med vores kvindemagasiner i forhold til annoncørerne, som mærker en effekt, og her har vi konstateret en adfærdsforskel mellem mænd og kvinder – mænd er bare ikke på samme måde tilbøjelige til at reagere på en annonce,” siger Rikki Sølling til MediaWatch.

Så det komme
Af samme grund lurede der hos Aller en lille frygt, da man tidlige på året sendte ’Mand’ på markedet.

”Vi havde nok set det komme. ’Mand’ har ingen eksistensberettigelse på den lange bane, men 'Kiwi' (gratismagasin, der fås i Netto, red.) er blevet Danmarks største kvindemagasin, og jeg tror, det vil blive styrket over årene,” siger Rikki Sølling.

Han medgiver ligeledes, at nichemagasinet Player var for snævert et koncept:

”Ja, ’Player’ var for niche, men nogle gange må man prøve noget af.”

Få skud i bøssen
Modsat mediabureauerne tror magasindirektøren, at lavkonjunkturerne vil være vand på gratismagasinernes mølle, idet de store annoncører vil fokusere på at få flyttet nogle varer over disken, snarere end at tænke i langsigtet branding.

Når det er sagt, erklærer Rikki Sølling sig enig med mediabureauerne, for så vidt angår markedets dystre fremtidsudsigter.

”Jeg tror, at mediemarkedet generelt vil opleve færre vildskud i de kommende år. Der er brændt milliarder af i nye forsøg, og så mange skud er der ikke tilbage i bøssen,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også