Appetit på billige opkøb

Finanskrisen mærkes alle steder. Men blandt fondsejede selskaber som Aller slipper man for kurspanikken, og det giver gode opkøbsmuligheder for velpolstrede selskaber.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Alle er på en eller anden måde berørt af finanskrisen, men som fondsejet mediekoncern slipper man for den kurspanik, som børsnoterede selskaber oplever for tiden.

Det er med til at åbne nye muligheder for eksempelvis de danske magasinmastodonter Aller og Egmont eller Bonnier, som er Nordens største medievirksomhed. Alle har de midler og appetit til at gå på shopping i markedet.

Det er ikke uden grund, da tingene ser billige ud for tiden, mener Gorm Wesing Flyvholm, media director i Deloitte.

»Sunde virksomheder med likviditet kigger på, hvad der er af muligheder, som f.eks. eBay gjorde det med Den Blå Avis.«

Hos Aller Press, som er en af de store spillere på det danske marked, er man da også parat til at kigge sig om efter nye investeringsmuligheder.

I hvert fald lægger adm. direktør Pål Thore Krosby ikke skjul på, at der nok er større forhandlingsvilje i markedet, når tingene ser ud som for øjeblikket.

»Blandt opkøbskandidater kan man måske forvente, at det er lidt billigere nu. Spændende medievirksomheder vil måske være lidt mere forhandlingsvillige,« siger Pål Thore Krosby, som til gengæld ikke har lyst til at ytre sig om, hvor og hvem man kunne tænkes at kigge på.

»Vi har altid nogle i kikkerten, men det er ikke noget, som jeg kan sige noget konkret om.«

Gorm W. Flyvholm peger på, at krisesituationer traditionelt kan udvikle sig til at være købers marked, hvis man har de finansielle muskler og i den nuværende situation har undgået at placere for mange af sine finansielle aktiver i aktier.

Afmatningen kan mærkes
»Der er typisk gode muligheder, når markedet er hårdt ramt - enten hvis man har en stor kontantbeholdning eller har sine aktiver i obligationer. Har man omvendt alle aktiverne i aktier, er problemerne jo de samme.«

Og fondsejede selskaber går ikke fri af finanskrisen blot på grund af den manglende børsnotering.

Adm. direktør Lars Henrik Munch, JP/Politikens Hus, oplyser, at man markedsmæssigt er berørt på samme måde som alle andre. Det gælder konjunkturfølsomme områder som f.eks. reklamemarkedet.

»Der mærker vi tydeligt afmatningen,« siger Lars Henrik Munch og udnævner job- og boligmarkederne som de hårdest ramte med et niveau, der ligger meget under sidste år.

Til gengæld slipper han for at tjekke en daglig kursværdi af koncernen.

»Da vi jo ikke har en børskurs at tage vare på, har vi ikke den panik, når kurserne styrtdykker. Det skal ikke forveksles med, at vi ikke skal klare os og tjene penge. Det er vi tvunget til, for vi har kun vores egne penge at drive virksomhed for og kan ikke gå ud i børsmarkedet og hente flere.«

Et endnu mere positivt udgangspunkt gør sig gældende hos Pål Thore Krosby og Aller Press. Nok mærker man en nedgang i annonceomsætningen, men selv i krisetider er trofaste ugebladskøbere trofaste.

»Vores udgangspunkt er fornuftigt. I dårlige tider læser folk alligevel ugeblade. Det ønsker folk altid at bruge penge på og hygge sig med, og så koster de ikke så meget,« siger Aller-direktøren, som i den daglige drift af virksomheden ikke mærker finanskrisens hærgen.

Til gengæld er de finansielle aktiver som alle andres berørt.

Priserne presses
»For vores drift betyder det næsten ingenting, men det er selvfølgelig vigtigt for os at have fokus på vores finansielle indtægter, og de er blevet noget mindre, og det er blevet sværere at investere dem rigtigt.«

Derudover bevirker den finansielle og økonomiske nedtur, at Aller forsøger sig med færre nyudgivelser.

»I opgangstider er det nemmere at lancere nye blade, men det er sværere i nedgangstider.«

Selv om finanskrisen påvirker mediemarkedet og presser prisen ned på salgbare emner, og dermed øger de velpolstredes virksomheders købelyst, er det ikke ensbetydende med, at virksomhedshandlen pludselig eksploderer.

»Jeg tror ikke, at de store mediehuse sælger noget fra, medmindre de er tvunget til det. Man får jo ikke noget for det,« siger Gorm W. Flyvholm og peger på, at en virksomhed, som ville koste 100 mio. kr. ved årsskiftet, nu koster 60-70 mio. kr. - i bedste fald.

»Men en ting er prisfastsættelsen på børsen. Det siger jo ikke noget om, hvor meget værdi, der er i selskabet,« tilføjer han.

Egenkapital

Egmont: 2,1 mia. kr. (2007).

Carl Allers Etablissement: 3,9 mia. kr. (2006/2007).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også