Nyt kvindeblad udfordrer de etablerede

De etablerede dameblade fokuserer kun på forbrug og udseende, og det vil et nyt magasin til kvinder gøre op med.
MediaWatch

Det nye magasin "Consume" er startet af fire kvinder, der er trætte af den stereotype fremstilling af kvindelivet, som de mener, de etablerede blade repræsenterer.

"Vi valgte navnet, fordi ordet er et godt billede på den forbrugsverden, damebladene kredser om. Og det er dette forbrug, vores kritik går på," siger Stine Christensen, der er studerende på RUC og en af kvinderne bag "Consume", til Politiken.

De fire kvinder bag magasinet undrer sig også over, hvorfor dameblade ikke har Lars Løkke Rasmussen på forsiden eller artikler om Irak-krigen, som mandebladene har.

De nye bladudgivere opfatter sig selv som feminister, og beskæftiger sig i første nummer bl.a. med, hvordan karrierekvinden er blevet symbol på ligestilling og kvindens rolle som forbruger. Der er også blevet plads til den traditionelle modeserie, der dog er vendt på hovedet ved at tøjet er genbrug i stedet for nyindkøbte varer.

Udover magasinet arrangerer kvinderne også en debataften i København i morgen i Litteraturhouse kl. 16.00, hvor forbrugskulturen er til debat.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også