Niels Bøje Ziegler: Købemagasiner er kedelige

Hvis betalingsmagasinerne skal klare sig i konkurrencen med gratismagasinerne, skal de skærpe deres visuelle profil, mener lektor og grafisk designer Niels Bøje Ziegler fra Mediehøjskolen.
Laura Bøge Mortensen

Det går godt for gratismagasinerne i Danmark. Så godt at det kan blive en trussel for betalingsmagasinerne. Hvis betalingsmagasinerne skal konkurrere med de gratis konkurrenter, skal de gå mere op i deres visuelle stil, mener Niels Bøje Ziegler.

For at sætte fokus på magasindesign afholder han en konference den 11. november i København for professionelle magasinmagere. Konferencen skal fremme fokus på magasinernes visuelle identitet.

MediaWatch spurgte manden bag konferencen om, hvordan betalingsmagasinerne kan blive unikke i deres visuelle profil:

”Når man arbejder med et magasin, skal man huske på, at det ikke bare et produkt, der skal læses. Det er i høj grad et visuelt medie. Det er en selviscenesættelse. Ligesom vi selviscenesætter vores liv. Derfor er det visuelle fremtrædelsesform vigtig," forklarer Niels Bøje Ziegler. Desværre prioriterer de danske magasiner ikke det visuelle højt nok, og derfor ligner alt for mange af magasinerne hinanden," mener han.

Skab sammenhæng
Især modemagasinerne har svært ved at differentiere sig, mener han. I begyndelsen skilte Cover og Costume sig ud med meget differentierede logotyper og forsider, men nu ligner de også alle de andre. Heller ikke Allers nye lancering ’Elle’ vækker begejstring hos Niels Bøje Ziegler.

”Der er ikke noget nyt eller epokegørende over det i forhold til for eksempel IN. Alle magasiner arbejder med de bedste fotografer, men den visuelle sammenhæng mellem billede og tekst mangler," siger han. Og så skal magasinet have en klar indholdsmæssig og visuel profil, der får målgruppen til at købe den danske udgave af Elle i stedet for den engelske udgave.

Et eksempel fra Elle er en kjole 19.000 kroner, som man knap nok kan se. Det er tegn på manglende overensstemmelse mellem billede, tekst og layout, mener Niels Bøje Ziegler.

”Når noget er så dyrt og eksklusivt, skal det også præsenteres dyrt og eksklusivt,” forklarer han.

Ud over at style tekst og billeder, skal man turde prøve ting af i stedet for altid at gøre det samme. For eksempel kunne magasinerne skille sig ud ved at begynde en artikel med et startopslag, der ved hjælp af billede og manchet introducerer artiklen. En anden ide kunne være at skifte fotomodeller på forsiden ud med kendte mennesker, ligesom i mange amerikanske magasiner. Her bruges det til at sælge magasinet.

Hånd i hånd
Generelt er de amerikanske magasiner bedre til at skille sig ud fra hinanden. Ifølge Niels Bøje Ziegler ligger man i USA mere vægt på det kreative, og designerne er mere værdsat end i Danmark. Her har man ansat både en kreativ direktør, artdirector og designere forklarer han.

Løsningen på det hele er ganske enkelt, at vi skal ændre vores tankegang.

”Magasinerne skal væk fra at lægge hovedvægten på produktion og i stedet bruge meget mere tid på designprocessen. Vi har jo de mennesker, der skal til. Vi skal bare gå hånd i hånd – designere og journalister, og på den måde skabe et mere interessant visuelt produkt. Det skal være grunden til, at folk vil betale penge for magasinerne.

Magasinkonferencen finder sted i København den 11. november på Mediehøjskolen og i Oslo den 13. november. Der er ikke plads til flere tilmeldte i København.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også