Helse solgt for 5 mio. kr.

Helse er blevet opkøbt og skal have en opstramning i driften, siger den nye administrerende direktør, Jan Ørum Vermø.
Laura Bøge Mortensen

Helse er blevet opkøbt og skal have en opstramning i driften, siger den nye administrerende direktør, Jan Ørum Vermø.

Betalingsstandsning. Sådan lød meldingen fra magasinet Helse i begyndelsen af august. I dag er vendingerne i den nye pressemeddelelse en del mere positive. "Helse reddet fra usikker periode" lyder overskriften og fastslår dermed, at det 55 år gamle magasin alligevel ikke kommer til at stille sundhedssandalerne.

Fra at være fondsejet er Helse blevet forvandlet til et privatejet aktieselskab. Bag det nye selskab, Helse - Active Holding, står René Jull Jørgensen Holding (35 procent), Forlaget Ny Videnskab (35 procent) og Kommunikationshuset Vermø A/S. (30 procent). Købsprisen endte på 5 mio. kr.

Sammen med bladets nuværende direktør Klaus Legau skal Jan Ørum Vermø sidde som selskabets administrerende direktør og sikre, at Helse får en opstramning.

"Vi skal skabe større effektivitet og en bredere kommerciel platform i fremtiden," siger Jan Ørum Vermø, som er uenig i, at det i første omgang var annoncepriser, som fik Helse til at gå i betalingsstandsning. Derimod mener han, at den dårlige økonomi var reaktion på et blad, som manglede fornyelse og fokus på driften.

I fremtiden er det ikke redaktionelle ændringer, som skal prioriteres. Langt mere er det layout og aktiviteter på andre platforme som helse.dk, web-tv, Club Helse, som skal få bladet på rette kurs, fortæller Jan Ørum Vermø og oplyser, at Helses annoncepriser kommer til at holde samme niveau som før betalingsstandsningen.

Det bliver tv-journalist Frode Munksgaard, som skal stå for Helses udfoldelser på de nye platforme.

Cirka 820.000 læser Helse hver måned, der bl.a. distribueres gennem landets apoteker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også