Printmagasiner har fremtid på nettet

Der er et stort marked for printmagasiner på nettet.
MediaWatch

Der er et stort marked for printmagasiner på nettet. Magasinerne piratkopieres i stor stil på nettet, men magasinerne selv er nu på vej online.

De seneste måneder har pirattjenesten Mygazines, der drives af svenske Pirate Bay, tilbudt brugerne kopier af en række højtprofilerede magasiner online. Nu følger flere forlag efter, og tilbyder kunderne magasiner i printkvalitet via nettet.

Senest har det danske forlag Mediaprovider åbnet op for hele magasin-bagkataloget, hvor gamle numre af Zoom, Mobil og Gear nu kan læses gratis på nettet.

Hvor piraterne på Mygazines dog ofte deler de seneste eksemplarer af magasinerne, så skal man hos Mediaprovider dog stadig betale for at læse den seneste nye udgave. Prisen er den samme som hos de almindelige bladkiosker.

Tanken med magasinerne på nettet er, at brugerne let kan finde en enkelt anmeldelse eller artikel – og i stedet for at skulle købe hele bladet, så kan de nøjes med at printe de enkelte sider, som har deres interesse.

Også en række flere internationale magasin-udgivere arbejder med lignende løsninger. Samtidig er der varslet en juridisk offensiv mod magasinpiraterne på nettet. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også