Kritik: Mediebureauer mangler indsigt i specialmedier

Forlagsdirektør retter kritik mod mediebureauerne, mens Danske Specialmedier ser en positiv udvikling. Specialmedierne har potentiale men stadig store udfordringer, mener print director.
Thomas Bech Hansen
Forlagsdirektør retter kritik mod mediebureauerne, mens Danske Specialmedier ser en positiv udvikling. Specialmedierne har potentiale men stadig store udfordringer, mener print director.

For Horisont Gruppen, hvis hovedfokus er at udgive specialmedier, har oplevelsen af at skulle skaffe annoncører gennem mediebureauerne ofte været frustrerende.
Selvom virksomheden har øget sin bureauomsætning i forhold til sidste års regnskab, er der stadig kritikpunkter.

"Mediebureauer fokuserer alt for meget på kontaktpris og alt for lidt på kvaliteten af indholdet i mediet og kvaliteten af målgruppen. En god marketingplan handler ikke kun om den gode kontaktpris, som man kan brøste sig af over for sin kunde, men også om valg af målgruppe og et kvalificeret indhold. Specialmedier bliver ofte prioriteret lavere i forhold til større og bredere medier", mener Horisont Gruppens direktør Rasmus Brylle.

Jane Ravn er print director i medieburauet Mediaedge:cia. Hun anerkender, at specialmedierne ofte prioriteres lavere end omninusmedier, men at de også har mange fordele:

"Vores opgave over for vores kunder er altid at sørge for den billigste kontaktpris. Mange af vores kunder taler til en bred målgruppe, og så er det selvfølgelig vigtigt at medierne har en bred målgruppe. Jeg synes, at specialmedierne har nogle fantastiske kvaliteter, blandt andet deres meget klart definerede målgrupper, men de har stadig nogle udfordringer foran sig hvis de vil opnå bedre annoncering".

Hun uddyber:

"Annoncering i specialmedier kan for eksempel sjældent stå alene i en reklamekampagne, fordi de har en forholdsvis lav udgivelsesfrekvens. Det kan ikke nytte meget, at en kampagne skal køre intensivt i to måneder og så kun bliver bragt to gange fordi udgivelsen kommer månedsvis".

Markedschef hos Danske Specialmedier, det tidligere Dansk Fagpresse, Henrik Thøgersen ser positivt på udviklingen:

"Historisk set har Rasmus Brylle ret i sin kritik af prioriteringen af specialmedier fra bureauerne side. Men forståelsen for specialmedierne er ved at brede sig.

Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforenings media index viser lige nu en vækst på 130 % i forhold til sidste år. Kunderne forlanger effekt og målrettethed i et mediebilede der er fragmenteret. Det betyder, at der i øjeblikket ved at opstå en vandring fra omnibusmedierne til specialmedier.".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også