Stop snakken om magasinkrise

"Jeg er røvtræt af at høre på eksperter, der konstaterer, at magasiner og ugeblade under ét går tilbage, når faktum er, at magasinerne tordner frem."
Ole Nørskov

"Jeg er røvtræt af at høre på eksperter, der konstaterer, at magasiner og ugeblade under ét går tilbage, når faktum er, at magasinerne tordner frem."

Svadaen kommer fra Jan Lehrmann , adm. direktør på forlaget Benjamin Media, som gennem de senere år har badet i succes med årlige vækstrater på 20 procent. Derfor har Jan Lehrmann svært ved at forstå, hvorfor de danske magasiner igen og igen bliver slået i hartkorn med ugebladene, som ganske rigtigt har oplevet en dalende interesse fra læserne..

"Magasiner er faktisk med undtagelse af internettet, den eneste mediegruppe, som har oplevet et stigende forbrug gennem de seneste ti år," siger han.

Gennem årene har de enkelte titler oplevet op og nedture, og segmenteringen i stadig smallere nicher betyder hårdere konkurrence.

"Sådan er præmisserne på markedet. Det bliver billigere og billigere at producere magasiner, og derfor kan man i dag få en forretning ud af mindre oplag. Det betyder øget konkurrence. Men det interessante er, at magasinbranchen som helhed går frem," siger Jan Lehrmann, som frygter, at annoncørerne skræmmes bort af krisesnakken.

Senest var Nadja Pass, redaktør på kulturmagasinet Reflexioner og cand. mag. i retorik, ude med en generel kritik af mediebureauerne, som efter hendes opfattelse er for konservative. I den forbindelse sagde hun blandt andet:

"Mange magasiner og ugeblades oplag er jo faldende. Det tyder på, at de traditionelle mediehuse ikke i tilstrækkelig grad dækker læsernes behov."

Men ifølge Jan Lehrmann er der altså ingen grund til at omtale magasiner og ugeblade under ét. Mens de 15 ugeblade, der opgøres af Dansk oplagskontrol sammenlagt er på retur, og i det seneste år har mistet 6 pct. af køberne, ser verden da også helt anderledes ud for de betalte magasiner.

Fra 2000 til 2006 er oplaget steget med 47 procent til 1,44 mio. eksemplarer månedligt. Det samlede læsertal er også stigende. Siden første halvår 2003 og frem til første halvår 2007 er antallet af læsere steget fra 8,7 til 10,1 mio. Og ser man på de betalte magasiners annonceomsætning, er der heller ikke basis for pessimisme.

Siden 2003 er annonceomsætningen ifølge Gallup Adfact steget med 48 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også