MediaWatch

Egmonts omsætning faldt med 1 milliard i coronapræget 2020

Lukkede biografer er en del af forklaringen på, at landets største medieselskab måtte se omsætningen bakke med omkring 1 mia. kr. i 2020, mens aktiviteter inden for e-handel voksede betragteligt. Mens omsætningen fald, steg resultatet.

Foto: PR/Egmont

Coronakrisen fyldte meget for så godt som alle i 2020, og det gælder også landets største medieselskab, Egmont, som mandag har præsenteret sit regnskab for året.

Omsætningen bakkede med godt 1 mia. kr. og landede på 11,49 mia. kr. Tilbagegangen skyldes bl.a. lukkede sale hos Nordisk Film Biografer i Danmark, Norge og Sverige, som gav et omsætningstab på op mod 700 mio. kr.

Egmont ejer mindre ejerandele i en række selskaber, som ikke tæller med i regnskabets omsætningstal. Hvis de besiddelser tælles med, landede omsætningen i 2020 på 14 mia. kr. – omkring 800 mio. kr. mindre end i 2019.

Også driftsresultatet gik en smule tilbage og endte på 1,67 mia. kr. – omkring 10 pct. mindre end i 2019.

Resultatet før skat løftede sig til gengæld og blev 632 mio. kr. Det var godt 5 pct. mere end i 2019. Regnskabet indeholder ikke tal for eksempelvis finansielle poster.

"Jeg er stolt af, hvordan vi har klaret et udfordrende år. Vi står stærkt som mediekoncern, og samtidig fortsætter væksten i vores digitale virksomheder. Vi er lykkedes med vores digitale transformation og strategi, som tager udgangspunkt i, at folk vil streame mere, game mere og handle mere online. Det blev yderligere accelereret under corona. Vi forventer vækst og yderligere investeringer i 2021," udtaler Steffen Kragh, adm. direktør for Egmont, i meddelelsen.

 

Nordisk Film hårdt ramt af corona

Egmont består af fire forretningsområder: TV 2 i Norge, Nordisk Film, Story House Egmont, der tidligere hed Egmont Publishing, og Egmont Books.

Hårdest ramt af coronakrisen blev Nordisk Film, der både rummer filmproduktion og biografdrift, og som i runde tal måtte se en tredjedel af omsætningen forsvinde i 2020. I kroner og ører faldt omsætningen i Nordisk Film med lige over 1,3 mia. kr.

"Nordisk Films omsætning og driftsresultat faldt ekstraordinært i 2020 som følge af covid-19, der ramte det internationale filmmarked og ikke mindst Nordisk Film Biografer hårdt. Biograferne var lukket ned eller opererede under restriktioner store dele af året og noterede et omsætningstab på op mod 700 mio. kroner og et stort underskud efter støtte fra offentlige kompensationsordninger," skriver Egmont i regnskabet.

Selskabet bemærker samtidig, at Nordisk Film trods alt fik et par store filmtitler ud på markedet herunder "Druk", der solgte over 800.000 biografbilletter, og "Retfærdighedens ryttere", der rundede 450.000 solgte billetter.

Trods det massive omsætningsfald holdt Nordisk Film fast i sorte tal på bundlinjen. Driftsresultatet blev 110 mio. kr. – godt en halvering fra resultatet på 252 mio. kr. i 2020.

 

Vækst i e-handel

Mens Nordisk Film altså tabte omsætning, så gik det den stik modsatte retning for Story House Egmont, der lagde 12 pct. til omsætningen, som krydsede 4,8 mia. kr. Driftsresultatet landede på 352 mio. kr. – 75 pct. mere end i 2019 og det højeste driftsresultat blandt Egmonts fire forretningsområder.

Omsætningsfremgangen skyldes bl.a. de opkøbte selskaber, som Story House Egmont har foretaget inden for e-handel.

"2020 var et meget stærkt år for e-handel, hvor Covid-19 skabte stor efterspørgsel i online-retail. Selskaberne i e-handelsporteføljen voksede i gennemsnit 50 procent og den samlede porteføljeomsætning var 4,0 mia. kr. mod 2,7 mia. kr. i 2019," skriver Egmont i regnskabet.

Den klassiske medieforretning i det tidligere Egmont Publishing fik "solide resultater" i 2020 trods "strukturel nedgang på markedet for trykte ugeblade og magasiner", skriver Egmont uden at sætte tal på udviklingen i den del af forretningen.

 

Faldende TV 2-omsætning

Hos TV 2 i Norge, som Egmont ejer, faldt omsætningen med knap 9 pct. til 3,46 mia. kr. Det skyldes bl.a. coronakrisens pres på annoncemarkedet i særligt andet kvartal af 2020. Egmont melder dog om et reklamemarked, der løftede sig igen i anden halvdel af året. Driftsresultatet blev 338 mio. kr. – 20 mio. kr. mere end i 2019.

Hvis man ser på seerandele på det norske tv-marked, så melder Egmont om en stabil udvikling på det kommercielle tv-marked, mens seerandelen faldt med 1,1 procentpoint til 29,2 pct., hvis man alene ser på de 20-49-årige nordmænd. Det forklarer Egmont bl.a. med, at sportsbegivenheder blev udskudt som følge af coronakrisen, og at forhandlinger mellem TV 2 og Telia om en ny distributionsaftale stødte på grund. Det gav sort TV 2-skærm for Telia-kunder i juni.

Det fjerde og mindste forretningsben hos Egmont er Egmont Books, som rummer danske Lindhardt og Ringhof, som allerede har præsenteret regnskabstal for 2020, som viste en rekordomsætning, og norske Cappelen Damm, som Egmont ejer halvdelen af. Her gik omsætningen samlet set en smule tilbage og landede på 929 mio. kr. Driftsresultatet flyttede sig fra et minus på 3 mio. kr. i 2019 til et plus på 70 mio. kr. i 2020.

Egmont uddeler årligt midler til almennyttige formål, og i 2020 blev det til 90,6 mio. kr. på den front. Egmont Fonden havde 100-års jubilæum i 2020 og har i sin levetid uddelt omkring 3,2 mia. kr., hvis man omregner uddelingerne til nutidens kronekurs.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs