MediaWatch

Nordiske Medier lægger underskud bag sig og udvider med nyt nichemedie

Efter et tocifret millionunderskud i 2018 forbedrede Nordiske Medier resultatet markant sidste år. Selskabet har netop søsat et abonnementsmedie målrettet landets kommuner, men forventer et år præget af coronakrisen, siger direktør.

Foto: PR/Nordiske Medier

Nichemedierne i Nordiske Medier, der er en del af Nordjyske Medier, fik vendt forretningen i 2019 efter underskud i 2018. Det skriver mediehuset i en pressemeddelelse.

Driftsresultatet på 33 mio. kr. (EBITA) blev det bedste i de seneste fem år og var en stigning på 7,5 mio. kr. i forhold til 2018. På bundlinjen stod et plus på 15,9 mio. kr. mod et underskud i 2018 på 11,4 mio. kr. 

”Resultatet betragtes som tilfredsstillende med et par skønhedspletter,", siger adm. direktør for Nordiske Medier, Jesper Hansen, i meddelelsen.

Nordiske Medier er en af de største spillere på B2B-mediemarkedet og driver nichemedier målrettet forskellige brancher i Danmark, Norge og Sverige. Den svenske forretning var hovedårsagen til Nordiske Mediers underskud i 2018 bl.a. på grund af en større nedskrivning. Ifølge Jesper Hansen er den svenske gren stadig udfordret.

"Nordiske Medier i Danmark kom bedre ud end forventet, til gengæld havde jeg gerne set et Sverige i plus, men det lykkedes vi desværre ikke med. Resultatet i Sverige er dog noget bedre end i 2018 på trods af ekstraordinære omkostninger," udtaler han.

Ser ind i hårde måneder

Han uddyber, at udsigten og forventningerne til 2020 er blevet mere usikre for Nordiske Medier som for mange andre mediehuse og virksomheder, på grund af de bånd der er lagt på samfundsaktiviteterne for at stoppe covid-19. Det vil også sætte sit præg på regnskabet for indeværende år.

"Vi ser ind i nogle hårde måneder og måske endda kvartaler, da vi, som alle i branchen, kan se udfordringerne, hvis dette varer ved. Det er klart, at tabt omsætning i Nordiske Medier grundet et på kort tid udfordret marked kræver, at vi løbende har køreplanen til gennemsyn," siger Jesper Hansen.

Nordiske Medier har dog fortsat planer om at udvide porteføljen på det danske marked. Og fredag i sidste uge gik mediehuset i luften med et nyt nichemedie, der skal udvide kundegrundlaget i det offentlige blandt landets kommuner.

Nyt medie om kommuners økonomi

Det nye medie "Kommunefokus" skal dække kommunernes drift og investeringer og udkomme digitalt og som magasin på print. Mediet er abonnementsfinansieret med en årlig pris på 1995 kr. Samtidig har Nordiske ambitioner om at opbygge en konference- og eventforretning omkring mediet, fremgår det.

"Kommunerne vil jo gerne skabe vækst i hver deres kommune, men det er ikke hver dag, man håndterer kæmpe anlægsopgaver såsom nye skoler eller plejehjem den ene dag for så næste dag at købe advokatbistand, it-system, konsulent- og rekrutteringshjælp. Flere af de organisationer, vi har talt med i etableringen af dette nye medie, siger, at landets kommuner ofte mangler et sted til erfaringsudveksling, og der er jo store beløb på spil. Det er her, vi vil spille en rolle," siger Jesper Hansen.

Yderligere et nyt nichemedie er på tegnebrættet og skal efter planen lanceres til efteråret, men det afhænger af udviklingen omkring coronavirus, lyder det.

Nordiske Medier er en del af den regionale mediekoncern Nordjyske Medier, der fredag præsenterede et nyt underskud på 15,8 mio. kr. efter skat for 2019. I 2018 var Nordjyske Medier underskud 30,1 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs