Egmont Publishing strammer op på koncernens guidelines til medarbejderne omkring skjult reklame.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, der har vurderet, at Egmonts hidtidige etiske retningslinjer for at modtage gaver og interne vejledning om skjult reklame var mangelfulde.
Blandt andet fremgik det ikke af vejledningen, at det tydeligt skal fremgå af artikler, der omtaler produkter eller ydelser, hvis skribenten har fået det omtalte produkt i gave eller på anden måde har haft en fordel af omtalen.
"Læsere af såvel magasiner, som andre udgivelser, må ikke komme i tvivl, om det er en uvildig redaktionel omtale, de læser, eller om skribenten har fået foræret det produkt, som skribenten roser. Det gælder, uanset om der er tale om et trykt eller digitalt medie," udtaler forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i meddelelsen.
"Reglerne er klare. Læserne skal kunne skelne mellem redaktionelt stof og reklame. Det gælder for alle medier, uanset om det er på print eller på nettet, og om man er et mediehus eller en influent."