Rapport sætter beløb på tv-series brandingværdi
![Foto: Per Arnesen/TV 2](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8958233.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Dicte%2520foto%2520Per%2520Arnesen-TV2.jpg)
Det har været en god forretning for Aarhus at danne kulisse om tv-serien "Dicte". Helt nøjagtigt har reklame- og brandingværdien af serien været 137,5 mio. kr., skriver Berlingske Business.
Det er selskabet Edmund Consulting, der for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje har udarbejdet en rapport om tv-seriens økonomiske effekter. 95 mio. kr., altså langt størstedelen af reklame- og brandingværdien, kommer fra turismen, mens de resterende penge stammer fra pr- og reklameværdi samt direkte værdi af omsætningen ved serien.
"Der en stærk afledt effekt på et enkelt produkt. For tv-serien tjener penge to gange - først til dem der er involveret i produktionen, og derefter virksomheder og lokalmiljøet der får gavn af de mange turister," siger Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus, til Berlingske Business.
"Dicte" vises på TV 2 og havde premiere i 2013.
Relaterede artikler
Top 20: Dødt løb mellem bagedyst og Bedrag-drama
For abonnenter
Producent af Netflix-serie: Det er kæmpe stort for os
For abonnenter
Top 20: TV 2-drama tager ugens topplacering
For abonnenter