MediaWatch

Rapport sætter beløb på tv-series brandingværdi

Det har givet Aarhus et trecifret millionbeløb at være hjemsted for tv-serien "Dicte", vurderer konsulentfirma.

Per Arnesen/TV2
Foto: Per Arnesen/TV 2

Det har været en god forretning for Aarhus at danne kulisse om tv-serien "Dicte". Helt nøjagtigt har reklame- og brandingværdien af serien været 137,5 mio. kr., skriver Berlingske Business.

Det er selskabet Edmund Consulting, der for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje har udarbejdet en rapport om tv-seriens økonomiske effekter. 95 mio. kr., altså langt størstedelen af reklame- og brandingværdien, kommer fra turismen, mens de resterende penge stammer fra pr- og reklameværdi samt direkte værdi af omsætningen ved serien.

"Der en stærk afledt effekt på et enkelt produkt. For tv-serien tjener penge to gange - først til dem der er involveret i produktionen, og derefter virksomheder og lokalmiljøet der får gavn af de mange turister," siger Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus, til Berlingske Business.

"Dicte" vises på TV 2 og havde premiere i 2013.

Forsiden lige nu

Netflix glider af på S-forslag og sender bolden tilbage til politikerne

Den amerikanske streamingtjeneste vil ikke svare på, om den er klar til at imødekomme ønske fra flere partier om at betale en procentdel af sin omsætning tilbage til det danske produktionsmiljø. Tværtimod mener Netflix, at det er op til politikerne at finde løsninger, der "tilskynder investeringer".

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere