Produktions-selskab vokser med rock'n'roll-tilgang

Selskabet bag dokumentarserier som "Moskéerne bag sløret" har haft en omsætningsvækst, der kvalificerer til en plads på Børsens liste over Gazelle-virksomheder.
Foto: Sebastian Buur Gundvald/Polfoto
Foto: Sebastian Buur Gundvald/Polfoto

Med dagsordenssættende udsendelser som ”Moskéerne bag sløret” og ”De bortførte børn” har det aarhusianske produktionsselskab Dokumentarkompagniet slået sit navn fast i tv-branchen.

De store produktioner afspejler sig i selskabets omsætning, der i seneste årsregnskab voksede til ca. 16 mio. kr. fra 9,2 mio. kr. i forrige regnskabsår. Det rækker til en titel som Børsen Gazelle-virksomhed, skriver erhvervsavisen.

Produktionsselskabet har de seneste år set en kraftig vækst og har i dag over 20 ansatte. Bundlinjen har været mindre prangende, men har heller aldrig været ejer Lars Højs primære fokus, fortæller han.

"Jeg er gammel rockmusiker, og det begyndte ligesom et rockband. Vi samlede nogle medlemmer, som havde den samme interesse for at lave fjernsyn. Vi tænkte ikke så meget i budgetter, men det løb da rundt," siger Lars Høj til Børsen om Dokumentarkompagniet, der blev grundlagt i 2007.

Lars Høj driver produktionsselskabet, der har TV 2 som eneste kunde, sammen med sin kæreste Irene Thyrri. Senest er Dokumentarkompagniet blevet nomineret til FUJ's Garaverpris for "Moskeerne bag sløret". Prisen uddeles 20. november. Serien er samtidig på listen over indstillinger til årets Cavling-pris, om den også bliver nomineret til prisen afgøres i december.

Her er de nominerede til FUJ Priserne

Væksten fortsætter for danske producenter 

Tv-branchen mødes til festival 

Her er årets vindere af TvPrisen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også