Tele-direktør: Warner-køb er kulmination på tendens

AT & T's køb af Time Warner følger trenden med, at teleudbydere køber indhold for at gøre sig mere attraktive over for kunderne, siger direktør for Teleindustrien.
Foto: PR
Foto: PR

Telekommunikationskoncernen AT & T's køb af mediekoncernen Time Warner for 85 mia. dollar (ca. 580 mia. kr) er billedet på en tendens, der har været undervejs i nogle år, hvor teleudbydere køber indhold for at gøre sig mere attraktive over for kunderne, siger Jakob Willer, direktør i brancheforeningen Teleindustrien, til Politiken.

"Det er kulminationen på en tendens, som vi har set gennem en del år, hvor udbyderne af teleprodukter, bredbånd eller mobil også ønsker at tilbyde noget attraktivt indhold, som forbrugerne efterspørger. Ved at opkøbe en indholdsproducent får teleselskabet sikkerhed for at have adgang til det attraktive indhold, så de ikke skal ud på markedet for at købe det. Opkøbet skal dermed give en fordel i den benhårde konkurrence om adgangen til kunderne," siger Jakob Willer til Politiken.

Ifølge Jakob Willer opstod tendensen i Danmark, da TDC i 2008 var det første teleselskab i verden til i at tilbyde sine kunder en musiktjeneste med TDC Play.

Hvorvidt en lignende handel som den amerikanske i Danmark, vil Jakob Willer ikke gætte på. Han er dog ikke i tvivl om, at "de danske teleselskaber har det samme ønske om at få adgang til det attraktive indhold".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også