MediaWatch

Viaplay skruer voldsomt op for priserne i Sverige og Norge

Streamingtjenesten hæver prisen for den største pakke med 65 pct. i Norge og 50 pct. i Sverige. Årsagen er dyre sportsrettigheder.

Viaplay har annonceret prisstigninger for sine danske på kunder fra 10. februar. Herhjemme stiger den månedlige udgift for en tv-pakke med adgang til sport, film og serier fra 229 kr. til 299 kr. Det svarer til en stigning på 30 pct.

Dyre sportsrettigheder får Viaplay til at hæve prisen 

Det er dog betydeligt mindre den prisstigning, som Viaplays norske kunder kan se frem til for en tv-pakke, der også består af sport, film og serier. I Norge stiger den månedlige udgift nemlig med 65 pct. - fra 199 norske kr. (154 kr.) til 329 norske kr. (255 kr.).

Flere kunder har allerede luftet deres utilfreds med prisstigningen, og Viaplay forventer, at den vil føre til et fald i kundebasen, skriver Kampanje.

"Når man laver denne form for forandring, så vil nogle kunder naturligvis på kort eller lang sigt opsige af tjenesten eller nedgradere (deres abonnement, red.). Det afhænger helt af, hvilke seervaner man har. Mange sportselskere vil stadig føle, at de får utrolig meget for pengene, men det ligger i sagens natur, at man får en forskydning af kundebasen," siger Jessica Sjöberg, kommunikationschef hos Viaplay, til Kampanje.

Viaplay hæver i samme ombæring prisen i Sverige, hvor den store tv-pakke stiger fra 299 svenske kr. (241 kr.) til 449 svenske kr. (362 kr.), skriver svenske Resume. Det svarer til en prisstigning på 50 pct.

Forklaringen på de stigende priser er indkøbet af flere og dyrere sportsrettigheder samt investeringer i ny tekniske løsninger.

I modsætning til Viaplays kunder i Norge har abonnenter på den store tv-pakke i Danmark og Sverige adgang til at se fodboldkampe fra den engelske Premier League.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs