MediaWatch

Tv-distributører kritiserer DR i åbent brev

DR’s app til Apple Tv skævvrider konkurrencen, lyder kritikken fra tv-distributører i et åbent brev til kulturministeren.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Brugere af Apple TV kan kvit og frit hente en DR-app og streame DR's indhold hjemme i stuen. Det vækker kritik blandt danske tv-distributører, der har sendt et åbent brev til kulturministeren, de politiske partiers medieordførere og Kulturudvalget. Det skriver Politiken.

I brevet kritiseres DR for at ”underminere kreative virksomheders indtægtsgrundlag”, når public service-mediet udvikler apps til udenlandske platforme som Apple TV og Sony Playstation.   

Blandt afsenderne af brevet er Nordisk Film, TDC og Canal Digital. De ønsker retningslinjer, som foreskriver, at DR ikke bør udvikle apps til streaming på smart-tv, tablets og mobiler.  

Tidligere har andre tv-aktører kritiseret af DR for ikke at gennemføre værditest af de nye apps, som skal belyse konsekvenserne af DR’s initiativer.

Den kritik har DR afvist med henvisning til, at der med app'en til f.eks. Apple TV ikke er tale om en ny tjeneste.

"I DR forsøger vi at følge med den teknologiske udvikling, og derfor tilbyder vi flere indgange til at streame vores programmer. Indholdet er det samme ligegyldigt, hvilken platform der bliver brugt. App’en til Apple TV er endnu en mulighed for at tilgå DR's indhold. Der er altså ikke tale om en ny tjeneste, og den er derfor ikke omfattet af reglerne om værditest," skrev Caroline Reiler, direktør for rådgivning, strategi og kommunikation i DR, i et skriftligt svar til MediaWatch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs