MediaWatch

Channel 4-formand: Kun lille gevinst ved salg

Bestyrelsesformanden i Channel 4 har svært ved at se den økonomiske gevinst for den britiske regering ved en privatisering af tv-stationen.

Foto: Tim Ireland/AP/Polfoto/Arkiv

Et salg af den britiske TV 2 Pendant, Channel 4, som er på tegnebrættet i den britiske regering, vil kun give en begrænset økonomisk effekt.

Det mener i hvert fald Channel 4's bestyrelsesformand, Teddy Burns, skriver The Guardian.

"Jeg tror ikke, at Finansministeriet er synderligt interesseret i at privatisere Channel 4 på grund af pengene, når de har et kæmpemæssigt antal aktiver, som kan blive solgt. Det er svært at se, hvad den økonomiske gevinst for regeringen er, hvorimod man kan se den skade, det (et salg, red.) vil forvolde hele den kreative industri i Storbritannien," siger Teddy Burns, som har en fortid som embedsmand i det britiske finansministerium, til The Guardian.

I september foreslog formanden, der træder tilbage til januar, at Channel 4 over tid omdannes til selvstændigt, non-profit-selskab. Kort tid efter kom regeringens overvejelser om en privatisering af tv-stationen frem.

Analytikere estimerer, at et salg af Channel 4 kan indbringe 1 mia. pund. Prisen afhænger dog af, hvorvidt Channel 4 fortsat bliver underlagt public service-forpligtelser. I august sagde den britiske kulturminister, John Whittingdale, dog, at regeringen "prioriterer Channel 4's public service-forpligtelser, og det bliver der ikke ændret ved."

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs