MediaWatch

Det koster kassen at dække pavens besøg i USA

Amerikanske medier skal betale op til 25.000 dollar eller cirka 167.000 kroner for at opstille et tv-studie under pave Frans' besøg i Philadelphia senere på ugen.

Pave Frans besøgte Cuba tidligere på ugen. | Foto: Eduardo Verdugo/AP/Polfoto

Amerikanske medier skal have det helt store checkhæfte frem, hvis de vil dække pavens besøg i USA.

Pave Frans ankom tirsdag til Guds eget land, hvor han blandt andet skal mødes med den amerikanske præsident, Barack Obama. Det er første gang, at den nye pave krydser Atlanten, og besøget har allerede fået massiv opmærksomhed. Den katolske kirkes leder er imidlertid fuldt ud klar over sit eget værd.

Politico Media skriver, at det koster hele 25.000 dollar eller cirka 167.000 kroner at opstille et tv-studie under pavens besøg i Philadelphia, hvor han holder gudstjeneste senere på ugen. Med i prisen følger et studie, et kontor og en sendevogn, mens møbler, internet og strøm kan tilføjes mod ekstra betaling.

Ifølge mediet er det normalt, at amerikanske tv-stationer betaler for et studie ved store begivenheder. Når pavens priser alligevel løfter øjenbryn skyldes det, at de er langt højere end normalt.

En plads i pressecenteret for en skrivende journalist koster således 1.000 dollar, mens fotografer må af med 7.500 dollar for en plads med ordentlig udsyn. Hvis et medie ikke ønsker at betale for akkreditering, får de kun samme adgang som almindelige tilskuere.

En talsmand for ærkebiskoppen i Philadelphia fortæller, at de høje priser under besøget skyldes, at man har været nødt til at bygge pressefaciliteter fra bunden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs