MediaWatch

De sidste analoge kanaler ryger hos Yousee

Yousee vil fra 9. februar udelukkende levere digitale tv-signaler. Det kan ramme 80.000 husstande.

Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv

Danskere med tv-abonnement hos Yousee og et gammelt billedrørsfjernsyn kan godt begynde at tænke i alternative baner.

Tv-leverandøren fortæller nemlig nu, at der fra 9. februar bliver lukket endegyldigt ned for de analoge signaler. Til den tid vil man enten skulle have et digitalt fjernsyn eller en digital tv-boks sluttet til sit tv.

Årsagen er ifølge Rene Brøchner, der er direktør for Yousee, at der er behov for mere båndbredde til de kunder, der også får internet via tv-stikket.

"Efterspørgslen efter de analoge kanaler daler, mens behovet for hurtigere bredbånd stiger. Samtidig er vores tv-vaner under forandring. Vi streamer i langt højere grad og går i tv-arkivet og bestemmer, hvad vi vil se hvornår. Alt det nye kræver plads, og den får vi, når vi slukker de analoge kanaler," siger han i en pressemeddelelse.

Rammer op mod 80.000

Ifølge Yousee optager en analog kanal lige så meget plads i kabelnettet som seks digitale kanaler.

Yousee vurderer desuden, at mellem 40.000 og 80.000 danskere fortsat har et billedrørsfjernsyn stående i stuen. Dertil kommer de fjernsyn, der måtte stå på børneværelser og i sommerhuse.

Det analoge sendenet blev lukket tilbage i 2009. Yousee fortsatte med at levere analogt signal, men fra og med december kunne DR 2, DR K og TV2 Zulu udelukkende ses på digitale kanaler.

Dengang skønnede Yousee, at det ville berøre 165.000 husstande.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs