Ukrainske medier til Lidegaard: Putin vinder propagandakrig

Ukraines regering gør alt for lidt for at finde modsvar til Putins propaganda, siger journalister i landet til udenrigsminister.
Foto: Jonas Olufson/Polfoto/Arkiv
Foto: Jonas Olufson/Polfoto/Arkiv
RITZAU

Det er ikke kun på slagmarken, at Rusland tilsyneladende har vundet en sejr i Ukraine ved dels at annektere Krim, dels at skabe ustabilitet i Østukraine.

Når det kommer til propagandakrigen, er den politiske ledelse i Moskva med præsident Vladimir Putin i spidsen også en sikker vinder.

Sådan lyder påstanden fra tre journalister, som tirsdag mødes med den danske udenrigsminister, Martin Lidegaard (R), i Kijev.

Katya Gortjinskaja, som er redaktør på den engelsksprogede avis Kyiv Post, kritiserer den ukrainske regering for en utilstrækkelig indsats mod "Putins effektive propaganda."

Har overtaget sendemaster

Regeringen i Kijev skaffer ikke i tilstrækkelig grad ukrainske tv-signaler ud til indbyggerne i Østukraine, hvor prorussiske separatister "har overtaget sendemaster" eller "ødelagt dem."

"Regeringen tænker slet ikke på, hvordan den skal få signalet ud. Der er meget lille forståelse for at gøre medier tilgængelige i Østukraine," siger Gortjinskaja.

Hun har engageret sig i Radio Free Europe, som tilbage i 1940'erne blev grundlagt som et amerikansk propaganda-medie for at bekæmpe kommunismen, og som fortsat er aktivt i mange lande.

"Jeg er i den lejr, der siger, at man ikke skal møde propaganda med propaganda, men med fakta," forsikrer redaktøren.

Gortjinskaja peger på, at Putins medie Russia Today har et budget på 300 mio. dollar, svarende til hele den ukrainske tv-branche. Folk i Østukraine ser Putins kanaler, og stort set kun dem, fortæller hun.

Vil skabe ny kanal

Udenrigsminister Martin Lidegaard (R) arbejder i øjeblikket med flere EU-kolleger på at etablere en russisksproget kanal, der skal være et reelt alternativ til Putins propaganda.

Iryna Kotsyna, som er politisk redaktør på Fakta og Kommentarer, fortæller, hvordan konflikten i Østukraine direkte og indirekte har kostet avisen to tredjedele af læserne. Og mindre indflydelse på nyhedsstrømmen i øst.

Hun siger, at "halvdelen af medarbejderne er blevet fyret."

"Før krigen var vi landets mest populære avis med et oplag, der var tre gange større. Nu har vi mistet vores læsere i Donbas og Krim. Samtidig har den økonomiske situation fået vores annoncører til at ændre politik, så vi ikke længere tjener penge," siger Kotsyna.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også