MediaWatch

DR får kritik for at gemme rettelse

Pressenævnet kritiserer DR for at vente to måneder med at rette en fejl i et indslag over for seerne på DR1 og ikke at bringe rettelsen på Dr.dk samme sted, som historien var bragt.

DR skal hive retteblækket frem igen efter kritik fra Pressenævnet.

I et dokumentarprogram sendt på DR1 i maj om 'Østarbejdernes Bagmænd' fremgik det fejlagtigt, at en polsk arbejder ansat i vikarbureauet Atlanco ikke havde fået udbetalt sygesikring efter en arbejdsulykke. Det viste sig, at den pågældende havde fået godt 3.000 euro af den cypriotiske sygesikring.

DR rettede derfor efterfølgende, men ikke tydeligt nok ifølge Pressenævnet, der nu kritiserer DR. Dels for at vente to måneder med at rette fejlen over for seerne på DR1, dels for at bringe rettelsen på undersiden 'Om DR', der administreres af DR Kommunikation - og altså ikke er samme sted, hvor historien blev bragt.

"Pressenævnet kritiserer DR for at rette fejlen på en underside under ”Om DR”, selvom udsendelsen med fejlen var offentliggjort på siden for tv-udsendelser ”TV”. Seere af udsendelsen på tv-siden kan ikke forventes at lede efter rettelsen på ”Om DR”," skriver nævnet, der ikke har fundet grund til at kritisere DR for andre forhold vedr. udsendelsen, herunder brugen af anonyme kilder i programmet.

DR skal nu bringe rettelsen igen på Dr.dk og DR1.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs