MediaWatch

Analyse: TDC presset på toplinjen

TDC's omsætning er faldet siden 2008, og koncernens seneste strategi har endnu ikke kunnet rette op på den manglende vækst, konkluderer aktieanalyse.

Trods et stabilt overskud på omkring 3 mia. kr. årligt, er TDC's forretning udfordret af manglende vækst. Det skriver Jyllands-Posten i en analyse af TDC-aktien, udarbejdet af Dansk Aktie Analyse.

Siden 2008 er TDC's omsætning i snit faldet 5 pct. om året, og selvom der indtjeningsmæssigt er kompenseret ved besparelser og omlægninger, mangler koncernen vækstlommer, skriver Dansk Aktieanalyse.

I halvårsregnskabet for 2014 faldt omsætningen i fem ud af TDC's seks forretningsområder på trods af en ny strategi, der bl.a. redefinerer det oprindelige teleselskab til et egentligt medieselskab med større forretningsfokus på indhold frem for distributionsnet alene.

Jagten på vækst resulterede for nylig i det første større opkøb i nyere tid, da TDC erhvervede den norske tv-distributør Get. Men det er for tidligt at sige, om opkøbet vil give TDC det ønskede løft ifølge analysen.

"Spørgsmålet er dog, om prisen på 12,5 mia. kr. er for høj i et presset marked, hvor mange kunder fravælger kabel-tv til fordel for online streamingtjenester såsom Netflix eller HBO," skriver Dansk Aktieanalyse, der fastholder en anbefaling om at holde på aktien.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs