DR trækker formatsalg hjem

DR vil fremover selv stå for salget af DR-formater som 'Skattejægerne' til udlandet og har hyret tv-producent fra Monday Media-selskab til opgaven.
Foto: Henrik Vierø/DR
Foto: Henrik Vierø/DR

Salget af DR's egenudviklede programmer skal styrkes.

Derfor kvitter DR's kommercielle gren, DR Salg, nu samarbejdet med de eksterne bureauer, der hidtil har stået for det internationale salg af DR-formater på salgsmesser som MIPCOM i Cannes. Det skriver DR's Om DR.

I stedet skal salget af programkoncepter som ’Hvem var det nu vi var’ eller ’Ramasjang Mysteriet’ klares in house.

”Tidligere var det kun de helt store primetime-formater, der kunne sælges, men nu er der interesse for meget andet – for eksempel gode fakta- eller børneformater, som man kan få for en rimelig pris. Ændringen er blandt andet sket, fordi antallet af tv-kanaler er vokset i mange lande - og dermed også behovet for mere stof og andre typer programmer at sende,” siger Helene Aurø, der er souschef i DR Salg, der bliver base for formatsalget fremover.

DR har i forbindelse med strategiændringen ansat Louise Juel Severin som projektleder. Hun kommer fra en stilling som producer for tv-producenten To The Moon, der sidste år blev opkøbt af Monday Media og tidligere har arbejdet for tv-producenter som Mastiff og Strix i Sverige.

Ud over at sælge DR's egne formater håber chef for DR Salg, Anders Kjærsgaard Sørensen, at flere af de uafhængige danske produktionsselskaber også vil bruge DR Salg som salgspartner fremover.

DR Salg står i forvejen selv for salget af DR's dramaserier til udlandet, der har oplevet vækst de senere år og sat DR på det internationale tv-landkort. Det kan samtidig bane vej for salget af mindre formater også, skriver DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også