Wonderful Copenhagen: DR sprængte Eurovision-budget

DR's ambitionsniveau og fortolkning af den økonomiske aftale for Eurovision sprængte budget, siger arrangør. DR afviser kritikken. "Det var et show i verdensklasse," lyder det.
AF RITZAU OG CHRISTIAN CARLSEN

DR var ikke nogen billig samarbejdspartner under forårets Eurovision Song Contest i København.

Det hævder Wonderful Copenhagen, der mandag har offentliggjort en redegørelse for det dundrende underskud på 58 mio. kr., som musikfesten endte ud med.

Mens Wonderful Copenhagen var arrangøren bag melodi grand prixet, stod DR for afvikling af tv-showet.

Eurovision blev over tre gange så dyrt som planlagt

Ifølge redegørelsen havde DR og Wonderful Copenhagen - der sammen med Region Hovedstaden, Københavns Kommune og ejendomsselskabet Reda stod bag værtsbyen på Refshaleøen gennem Projektselskabet ESC 2014 - vidt forskellige fortolkninger af aftalen mellem parterne.

"DR fortolkede kontrakten således, at værtsbyens (Projektselskabet ESC 2014, red.) forpligtelse til at levere og drive en arena i princippet var uden økonomisk binding," står der blandt andet i redegørelsen ifølge Ritzau.

Hos DR mener man dog ikke, at dækningen af Eurovision kunne have været gjort billigere.

"DR's ansvar var produktion af TV-showet, og det er det budget, vi har forholdt os til. DR har holdt sit budget," lyder det i et mail-svar fra Pernille Gaardbo, der var Executive Producer for Eurovisionen 2014, til Ritzau.

"Et meget højt ambitionsniveau"

Oprindeligt budgetterede parterne med 34,6 mio. kr. til afvikling af arrangementet. DR forholdt sig dog ifølge redegørelsen skeptisk til det beløb. Musikfesten kom i stedet til at koste hele 112 mio. kr. og endte altså med et bragende underskud.

Region er rystet over dundrende grand prix-underskud

Undervejs i den ambitiøse ombygning af B&W-Hallerne skruede DR flere gange op for ambitionerne, og derved blev udgifterne presset i vejret, lyder det fra Wonderful Copenhagen:

"I takt med at projektet skred frem, stod det klart, at det showkoncept, DR realiserede, havde en karakter, der indebar, at B&W-Hallerne skulle omdannes til noget, der havde karakter af en koncertsal, der kunne danne ramme om et show på et meget højt ambitionsniveau."

Blandt andet krævede DR's produktion, at tre bærende søjler i B&W-Hallerne skulle rives ned, for at DR kunne lave panoramaoptagelser ud over publikum.

Efter showet skulle søjlerne bygges op igen. Og det blev langt dyrere, end man havde forventet.

Undervejs forlangte DR også at få ændret scenedesign og scenografi, hvilket medførte, at der måtte bygges et teltområde uden for hallerne. De ændrede planer resulterede blandt andet i et byggesagsgebyr, og teltområdet kom til at koste ekstra i fjernvarme, kloakering og teltleje.

I begyndelsen regnede man med, at ombygningen af hallerne ville koste omkring 18 mio. kr. Det endte med at koste næsten 90 mio. kr.

DR: Har holdt budgettet

På baggrund af kritikken har Ritzau stillet DR en række spørgsmål, som så efterfølgende er besvaret på mail.

Tænkte DR overhovedet på, hvad det kostede at lave den produktion, man ønskede?

"DR's ansvar var produktion af TV-showet, og det er det budget, vi har forholdt os til. DR har holdt sit budget," lyder mail-svaret fra Pernille Gaardbo, der var Executive Producer for Eurovisionen 2014.

Var det virkelig så nødvendigt med de panorama-billeder, at man skulle brække salens bærende elementer op?

"Det er en nødvendig forudsætning for at lave et stort underholdningsshow, at man rent faktisk kan lave TV-billeder, hvor man kan se, hvad der foregår på scenen i sin helhed.

Det var et krav, vi stillede til alle potentielle værtsbyer - det krav har vi stillet helt fra starten, inden vi indgik aftalen med København," skriver Pernille Gaardbo.

Kunne det hele have været gjort billigere?

"DR har skabt et TV-show i verdensklasse på et budgetniveau der var lagt efter niveauet i Malmø ved Eurovision Song Contest 2013. Det budget har vi holdt. Det er klart, at jeg er ked af det på Københavns vegne, men jeg kan ikke gå i detaljer om deres redegørelse," svarer hun.

Bærer DR ikke et medansvar for det store budgetskred?

"For DR var det vigtigt at finde en venue til Eurovision Song Contest 2014, som var kreativ, spændende og nyskabende - men også en venue, hvor vi havde forsikringer og dokumentation for, at projektet kunne lade sig gøre. Det fik vi fra København," hedder det i svaret fra DR.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også