TDC og Stofa får ny konkurrent efter milliardfusion

Seas-Nve og Nrgi fusionerer sine fiberaktiviteter og danner selskabet Fibia med aktiviteter for 2,5 mia. kr. "Vi vil gerne have flere med," siger Jesper Hjulmand, der bliver bestyrelsesformand.
Foto: BORBERG THOMAS
Foto: BORBERG THOMAS
KASPER BRØNDGAARD ANDERSEN, EnergiWatch

To af Danmarks største energiselskaber, sjællandske Seas-Nve og jyske Nrgi, rusker op i bredbåndsbranchen. De har besluttet at fusionere deres fiberbredbånd-forretninger og gå i clinch med TDC og Stofa, der ud over bredbånd også hører til landets største tv-distributører.

Det nye fælles selskab får navnet Fibia og etableres som et selvstændigt selskab med aktiver på 2,5 milliarder kroner.

Derudover bliver der indskudt et betydeligt kapitalbeløb, som sikrer, at Fibia i de kommende år kan sætte fart på udrulningen af fibernet, skriver selskaberne.

"Vi vil gerne have flere med"

Et forsøg på at danne en stor konkurrent til TDC floppede sidste år, da energiselskaberne ikke kunne blive enige om vilkårene.

Syd- og sønderjyske SE, der købte Stofa for knap to mia. kr., har valgt at gå solo, mens størstedelen af de resterende energiselskaber ejer indholdsudbyderen Waoo.

Spørgsmålet er, hvor mange der er klar til at sende sine fiberaktiviteter over i Fibia. Her lyder det fra formanden, at man er mere end velkommen til at gå med i et bunkebryllup.

”Fiberaktiviteterne i Seas-Nve og Nrgi passer rigtig godt sammen, men vi vil gerne have flere med. Derfor er vi meget åbne for dialog med andre fibernetselskaber, der kan se en fordel i at blive en del af Fibia,” siger Jesper Hjulmand.

Selskaberne har i dag sammenlagt gravet fibernet forbi mere end 200.000 husstande og erhvervsvirksomheder, og man har over 70.000 kunder.

SE lancerer kæmpe vækstplan

Volumen er altafgørende i telebranchen, har de danske energiselskaber måtte sande. De har investeret mere end 10 mia. kr. i fiberbredbånd, men kæmper fortsat med at tjene penge.

TDC-topchef Carsten Dilling siger til Børsen, at en fusion i branchen var ventet, men spørgsmålet er, om Fibia har musklerne til at tage kampen op med TDC. TDC har fortsat flere end 20 gange så mange kunder som det nydannede selskab.

"Dette bør åbne for en bedre udnyttelse af de to selskabers netværk, men man får ikke nødvendigvis noget ud af, at to syge går i seng sammen," siger Dilling til avisen.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også