MediaWatch

TDC jagter vækst på mediemarkedet

TDC søger mod mediernes vækstlommer. Medier bliver en central del af porteføljen, fordi kerneforretning skrumpert,” koncerndirektør siger Carsten Dilling, TDC.

Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO/Arkiv

Havde nogen været i tvivl, stod det klart for ét år siden: TDC er en reel medievirksomhed.

Det tidligere Tele Danmark havde i flere år lavet en glidende bevægelse ind på mediemarkedet, i takt med at produkter som mobiltelefoni og bredbånd blev viklet ind i danskernes medieforbrug. Men da TDC i maj 2013 indlemmede sit rene medieselskab, kabeldistributøren YouSee med 1,2 mio. kunder, i selve moderskibet, TDC A/S, gik tv-distribution fra at være en særdeles lukrativ sidegesjæft til en integreret drivkraft i hele koncernen.

Samtidig fik Yousees tidligere vicedirektør Ulf Lund en central placering i TDC Groups øverste ledelse i rollen som mediedirektør – en ny titel i koncernen.

”I kernen er vi et teleselskab. Men for et moderne tele-selskab, er der elementer fra medie og underholdning, som vil spille en større rolle,” siger Carsten Dilling, der i 2012 tiltrådte som TDC’s adm. direktør. Han kom fra stillingen som koncerndirektør for netværksleverandøren TDC Operations. Den strategiske nødvendighed er enkel: Salg af telefonforbindelser til familien Danmark er et lavvækstområde med voldsom konkurrence, men på medieområdet er der plads til at vokse.

”Vi søger mod de vækstlommer, der er på medieområdet. Medier bliver en central del af porteføljen, fordi vores ker-neforretning skrumper. Der skal nye byggeklodser på, hvis vi skal højere op i værdikæden hos forbrugerne. Det er vejen til vækst,” siger Carsten Dilling.

Mange spredte kundekontakter

TDC’s mange kunderelationer er koncernens største aktiv. Brutto har TDC 9 mio. kundeforhold, men de er spredt ud på selskabets mange forskellige ydelser.

Rundt regnet 2 mio. husstande er kunder i mediekategorien. Heraf er den største gruppe de 1,5 mio. tv-kunder i Yousee, TDC TV og Fullrate, hvoraf Yousee alene har 1,2 mio. Men også musikstreaming og filmleje fylder i den kategori.

Udfordringen er at gøre kunderne interesserede i mere fra TDC’s hylder. Og her er medieindholdet en smutvej til forbrugerne: Det er lettere for sælgerne at fange kundernes opmærksomhed med tilbud om nye Hollywood-film end med forklaringer om bits og bytes.

”Det er oplagt at tilbyde alle de kunder flere produkter. Og det er mere interessant for kunderne at vælge deres telefon og bredbåndsleverandør på basis af tv-kanaler og tv-indhold frem for at snakke pris og teknologi med os,” siger Carsten Dilling.

Selv om TDC i forvejen sidder på en dominerende del af markedet for tv-distribution, er kundegrundlaget langtfra toppet, mener han:

”De 1,5 mio. tv-kunder kan sagtens vokse. Der kan meget vel ligge et potentiale på 800.000 ekstra husstande. Det er kunder hos Boxer TV, Stofa og folk med parabol, som kunne blive TDC-kunder.”

Medier driver omsætningsvækst

Tv, film og musik-forsyning udgør aktuelt cirka en femtedel af TDC’s omsætning, men mediegrenen er den del af TDC, der vokser mest.

”Det kan være svært at skille medier fra andet. TDC TV’s produkt HomeTrio er for eksempel altid en kombination af  tv, bredbånd og telefoni og er blevet en milliardforretning,  mens tv-distribution tegner sig for den største omsætning i vores consumer-forretning,” siger TDC-direktøren, der uddyber, at væksten skal fortsætte i 2014, men ikke vil sætte tal på potentialet eller mål for året.

Men det står klart at høje vækstrater på medieprodukterne skal afbøde negativ vækst på flere gamle produkter. Der bliver ikke nødvendigvis færre telefonkunder, men hver kunde genererer mindre og mindre omsætning fra de rene mobilabonnenter, forklarer han.

TDC’s vej til vækst på medieområdet indebærer optimering af kundebaser og op- og mersalg, men også strukturel vækst; som eksempelvis TDC’s nylige opkøb af Blockbuster-brandet og køb af fiberselskabet ComX, der gav 50.000 nye kunder.

Om Blockbuster-brandet, der for de fleste emmer af for-tidens videoudlejning, siger direktøren:

”Vi tror meget på, at enkeltvis digitalt salg og leje af nye film og serier, som nu udbygges under Blockbuster-brandet, kan være et stærkt supplement til abonnementsbaseret streaming af typisk noget ældre indhold.”

Han understreger, at TDC’s streamingtjeneste Youbio, der kom til i 2013, føres videre, men mest som et added value-produkt for eksisterende kunder.

”Growth team” skal finde vejene

Egentlig mediedrift og indholdsproduktion ligger dog ikke i kortene for TDC, der har centreret innovationsudviklingen i det interne ”growth team” under Carsten Dilling.

TDC har blandt andet inviteret tidligere TV 2-programchef Keld Reinicke ind i udviklingsteamet for med mediedirektør Ulf Lunds ord at ”tilføre noget medie-dna, som TDC ikke har i forvejen”.

Opkøb af rettigheder til indhold er en anden snak, men kun i det omfang det kan berige koncernens øvrige produkter.

”Digitalt content fylder meget i teamets overvejelser, så meget kan jeg godt sige. Men vores kernekompetence er som aggregator af indhold — ikke handel med medierettigheder,”

”Vi skal ind i medieværdikæden de rigtige steder, og TDC har likviditet til at rykke på ting, vi synes er rigtige. Jeg mener, at partnerskaber for eksempel med eksisterende medieaktører giver mest mening.”

Vi tager fodbold seriøst

Investeringer i medierettigheder er kun interessante og rele-vante, mener direktøren, hvis indholdet kan kobles direkte til andre TDC-ydelser, der kan øge kundetilfredshed og -loyalitet.

”TDC Play er et eksisterende eksempel på, at medierettig-heder giver vores kunder noget ekstra,” siger Carsten Dilling, der uddyber, at TDC aktuelt overvejer musiktilbuddet.

”Musik passer godt til vores mediestrategi, men lige nu står vi over for et større strategisk valg, som handler om priser for musikrettigheder. Bliver musik for dyrt et bekendtskab, kan det være, at vejen bliver kombinationen af billeder og musik.”

Når talen falder på andre konkrete rettigheder som fiktion, underholdningsshows eller sport, der endnu ikke er en del af TDC, bliver Carsten Dilling mere blød i formuleringerne. Rettighedskøb ligger et skridt længere væk fra TDC’s traditionelle kerne, men koncernen lurer alligevel på mulighederne. Fakta er imidlertid, at tv-rettighederne til Superligaen genudbydes i 2014; måske kommer der endda et særligt separat salg af Brøndbys kampe.

”Fodbold i Danmark er næsten lige så vigtigt som i England, og det er noget, vi tager seriøst. Men fodbold er et stort strate-gisk valg, der vedrører store beløb,” lyder det forsigtige svar.

DR ikke fjenden

Alle de store private medieaktører har de seneste måneder kritiseret, at de er under stigende pres fra DR’s licensfinan-sierede ageren på markedet. Man kan ikke konkurrere mod staten, lyder det.

TDC er en forretning under forandring, men koncernen er dog ikke så meget mediehus, at Carsten Dilling er klar til at synge med i det DR-kritiske kor.

”DR er en god partner en dag og konkurrent den anden dag, men TDC er trods alt mest en aggregator, der tilbyder DR-kanaler. Så der er mere samarbejde end konkurrence mellem os,” siger Carsten Dilling, der peger på Google og Netflix som de rigtige konkurrenter.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs