MediaWatch

Discovery's Eurosport-opkøb er på plads

Discovery Communications' opkøb af Eurosport er på plads, og nu gælder det om at udregne og kapitalisere på de programstrategiske gevinster, siger topchef.

Discovery Communications' overtagelse af 51 pct. af Eurosport er nu faldet på plads.

Den endelige pris, som Discovery måtte betale for Eurosport International, blev 902 mio. euro, oplyser Discovery Communications.

Discovery har dermed øget sin Eurosport-ejerdel fra 20 pct. til 51 pct., som del af et strategisk samarbejde med TF1 Group, der så dagens lys  i december 2012.

Discovery lægger nu Eurosport’s seks pay-tv brands, Eurosport, Eurosport HD, Eurosport 2, Eurosport 2 HD, Eurosport Asia-Pacific og Eurosportnews, til sin tv-portefølje.

“Eurosport passer perfekt til at  øge markedsandelene og styrke relationer med annoncemarkedet,” siger David Zaslav, CEO for  Discovery Communications, i en pressemeddelelse.

“Ved at kombinere Eurosport’s populære sportsprogrammer med Discovery’s globale brands og  lokal ekspertise, kan vi fortsat kapitalisere på international vækst indenfor betalings tv og skabe fremadrettet vækst for vore ejere," lyder det. 

Discovery planlægger at iværksætte en langsigtet strategi, der indebærer flere investeringer i Eurosports programudbud.

“Sammen er vi klart stærkere,"  siger den nyudnævnte chef for Discovery Networks International,  Jean-Briac Perrette.

Strategisk og kommerciel gevinst

Handlen betyder, at SBS Discoverys kombinationsmuligheder og aftryk kan styrkes i Norden - også selv om Eurosport fortrinsvis består af niche sportsgrene.

De bedste sportsrettigheder fra Eurosport, der bl.a. tæller tennis og motorløb, kan til eksempel passe ind på mandekanalen 6'eren - måske hovedkanalen Kanal5, lød nordisk CEO Henrik Ravns tanker i efteråret, mens hele SBS Discovery vil kunne indsætte sin muskler på at markedsføre Eurosport som "sportsvolumen kanal”. 

På  længere bane åbner det op for bedre muligheder for rettighedskøb.

Faktum er dog, at Eurosport ikke fylder ret meget i Danmark. Kanalen har kun lidt over 0,5 pct. af den kommercielle sening i personer 21-50 år og knap én pct. i 'mænd 21-50', påpegede GroupMs Kenneth Brenøe tidligere på året.

“Men det udvider SBS Discovery’s lager (af trp’er), og giver dem mulighed for at levere flere kampagner i de perioder, hvor der er udsolgt. Og det styrker deres profil i mandemålgruppen,” sagde trading director Kenneth Brenøe.

GroupM forventer, at øvelsen dernæst er at flytte rundt på rettigheder mellem kanalerne for at udnytte dem bedre og styrke kanalerne samlet.

SBS Discovery melder sig ind i streaming-kampen

IUM: Superligaens tv-værdi falder

Bureauer: Klassikere svigter SBS Discovery  

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs