Egmont holder højt resultat

Årsresultatet fra Egmont viser fremgang for film- og tv-forretningen, men nedgang for blad- og magasiner. Samlet holder koncernen i 2013 det høje omsætnings- og resultatniveau fra 2012.  
Med en omsætning på godt 12 mia. kr. holdt den danske mediekoncern Egmont et niveau i 2013 på linje med 2012.

Det fremgår af en regnskabsmeddelelse fra koncernen.

Dermed bremser den høje toplinjevækst, som Egmonts regnskaber har set gennem flere år. Omsætningen steg marginalt med 52 mio. kr. men tallet er dog påvirket af, at den norske krone er svækket over for den danske i årets løb.

Ved en stabil valutakurs ville Egmonts omsætning have set en fremgang på 353 mio. kr. eller knapt 3 pct., skriver koncernen i en pressemeddelelse, da en stor del af omsætningen ligger i de norske aktiviteter i TV 2 og Nordisk Film.

Driften forbedret

Driftsresultatet før renter og afskrivninger steg til 1,424 mia. kr. fra 1,391 i 2012, mens resultatet før skat landede på 746 mio. kr. mod 756 mio. kr.

Det er en tilbagegang på 1,3 pct., der med en uforandret norsk kronekurs dog ville være en lille fremgang på 1,6 pct., skriver Egmont.

"Egmont har fastholdt sin stærke økonomiske drift i 2013. Vi er lykkedes med tv og filmsuccesser, samtidig med at vores blad- og bogvirksomheder både har formået at udgive stærke produkter og at tilpasse sig ændret forbrugeradfærd. Egmont har rundet en strategisk milepæl, hvor skærmbaserede medier nu står for over halvdelen af vores omsætning," siger koncernchef Steffen Kragh i pressemeddelelsen med henvisning til, at omsætningskurverne fra print og elektroniske medier krydsede hinanden i Egmont i 2013.

Elektroniske medier overhaler print

Skiftet er både drevet af omsætningsfremgang for film- og tv-forretningen og tilbagegang for blad og magasin-divisionen.

Omsætningen i koncernens film- og tv-forretning, TV 2 i Norge og Nordisk Film, oversteg for første gang print-forretningen i divisionerne Egmont Publishing og Egmont Books. 51 pct. af omsætningen kom fra de skærmbaserede medier, mod 49 pct. fra print.

Nordisk Film, der bl.a. udvidede forretningen med den norske biografkæde Oslo Kino i 2013 øgede omsætningen med 240 mio. kr. til 2,76 mia. dkk, men omsætningen for norsk TV 2, som Egmont blev eneejer af i 2012, var status quo.

Publishing taber overskud

I den nye store printdivivision, Egmont Publishing, der er resultatet af sammenlægningen af Egmont Magazines og Egmont Kids i efteråret 2013,  faldt omsætningen næsten 200 mio. kr., men Egmont Books, der bl.a. tæller forlaget Lindthardt og Ringhof,  holdt stort set samme toplinjeniveau som i 2012.

Resultatmæssigt lander Egmont Publishing hårdest.  Her er en fjerdedel af overskuddet før finansielle poster barberet af i forhold til 2012. Nedgangen skyldes ifølge meddelelsen primært omkostninger i forbindelse med sammenlægningen af forretningerne, men også et mere presset marked for børnemedier.

Til gengæld er der fremgang for Egmont Books og især Nordisk Film, der forbedrer resultatet før renter, skat og finansielle poster med næsten 100 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også